Har hantverkare som lägger om mitt tak, nu har dom lagt underlagspappen och bara används sej av några spikar för att hålla pappen på plats. Jag frågade då om man inte var tvungen att spika den , men fick till svar att det inte behövdes men denna papp, Mataki MB 380, nästa dag började dom att läkta, är detta hållbart? Taklutningen är ca 22. Vore tacksam för svar , då det är lite lättare att "klaga" innan pannorna läggs på.:confused:

Från produktbladet:

Välj en infästning som passar dig
Med MB 380 får du marknadens mest flexibla produkt när det gäller infästningsalternativ.
Hållfastheten i produkten gör att den kan klamras(dold infästning)
med samma avstånd mellan infästningspunkterna som vid vanlig spikning.
Självklart får du samma goda och hållbara resultat. Vid montering av MB 380
på taklutningar ned till 10 grader kan du välja mellan flera olika infästningsalternativ:
• Dold spikning
• Dold klammer
• Spikning genom båda lagren

Som jag tolkar det när man dessutom ser bilderna så ska i alla fall pappen fästas med vanligt antal fästpunkter.

Dom har varken häftat eller spikat, bara några spikar per "våd" så att pappen ligger kvar. Ströläkten ligger rätt så tätt, ska kolla avståndet. om det är max cc60, är det då ok utan spikning/klammring?

Nej, det är inte okej enligt tillverkaren. Enligt anvisningarna så ska man spika som vanligt och om man väljer att spika eller häfta dolt (bara undre våden vid överlappet) ska läkten monteras snarast möjligt. De har valt att spara lite tid genom att inte fästa pappen ordentligt.

B
tror inte det kommer bli några problem.
kommer ju inte blåsa bort, verkar va limremsa också(inte säker)

Milkshaken
Men en limremsa håller ju inte pappen isig, den ser bara till att det blir tätt i fogen....
Risken är uppenbar att pappen kommer att krulla upp sig emellan bärläktena..... INTE BRA....

Kolla vad som står på offerten, om hur mycket som ingår???
Står det montering av papp edyl... Så ska det vara fackmannamässigt utfört, dvs, med tillverkarens rekomendationer....

B
vet du hur mycke tryck läktspikningen ger??
kommer inte bli problem. om det inte blir orkan då.

Mikael_L
Jag tycker du missar poängen lite.
Är det inte fackmannamässigt gjort är det inte det. Även om det skulle hålla.

Men om det nu inte håller, tja då kanske man blir utan försäkringspengar.
Eller när man sålt huset får man plötsligt krav på sig för dolt fel.

Jag tycker det är skit när fackmän inte kan hålla sig till de instruktioner som faktiskt finns.
Vill man ha ett fuskjobb gjort är det väl bättre att göra det själv och spara lite pengar.

maggan68 skrev:
Dom har varken häftat eller spikat, bara några spikar per "våd" så att pappen ligger kvar. Ströläkten ligger rätt så tätt, ska kolla avståndet. om det är max cc60, är det då ok utan spikning/klammring?
Jag inser just att jag läste monteringsdokumentet som f...n läser bibeln. Det står ju att det skall spikas med 60 mellan spiken. Jag tolkade det som 60cm, men det är ju 60mm!. Och så mycket ströläkt vill nog ingen ha.

Med andra ord så har de solklart inte följt monteringsanvisningen från tillverkaren.

Redigerat:
Jag sa till om spikningen igår , så i morse kom det en kille med en spik eller klammermaskin , så nu sitter pappen fast , men lite skeptisk är jag ändå , jag ville ha den spikat så att skallarna sitter under pappen , men läkten var redan lagd , så det var väl deras nödlösning, nu är det väl bara att hoppas att det håller tät.....

Hum, menar du att de har spikat rätt igenom båda papplagren vid skarvarna? I så fall är det väl inte tätt? Man kan väl bara spika genom det undre lagret så att den överlappande våden täcker spikhålen i den undre pappen?
Kanske tänker jag fel, jag har aldrig lagt tak så jag har egentligen ingen koll, men vill bara väcka tanken innan alla pannorna läggs på. Det finns säkert andra här som har bättre koll :-)

Underlagspappen är ok att spika genom båda lager, kolla länkarna i de två första svaren med produktinformatio och monteringsanvisning.

Enl. monteringsanvisningen som jag länkade till i inlägg #3, så är det tillåtet med spikning genom båda lagren med den här pappen. MEN det skall vara spik inte klammer, klammer (rostfri) får med den här pappen endast användas vid spikning genom undre lagret.

Har du kollat om det verkligen var klammer? Det skulle ju ha kunnat vara en spikpistol han körde med?

Mikael_L
Underlagspapp är helt OK att spika genom bägge lager.
Undantaget om det är bandtäckning som ska på sen.

Ytpapp ska alltid spikas dolt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.