Hej hopp!
Funderar på att köpa en gammal 1½-plans-kåk från slutet av 30-talet och var i veckan och tittade på den. Tyvärr är i princip hela kåken full med "skräp" så vissa saker är svåra att se. Jag lyckades iaf ta mig upp på det övre ½-planet och där genom att sticka in näven genom en liten lucka ta några bilder. Konstaterade egentligen bara att det var oisolerat... Men när jag sen satt hemma och tittade på bilderna ordentligt så tycker iaf jag att det ser ut som om det är fuktigt lite här och där i taket. Vad tycker/tror ni? Är det fuktgenomslag, eller har jag synfel (nu igen)?
Ja, ja, ja, om jag går vidare med detta hus så ska jag naturligtvis besikta hela härligheten och då kommer väl sanningen fram. Men jag är ju lite nyfiken redan nu.... Och varningsklockorna ringer för fullt i huvudet!
Funderar på att köpa en gammal 1½-plans-kåk från slutet av 30-talet och var i veckan och tittade på den. Tyvärr är i princip hela kåken full med "skräp" så vissa saker är svåra att se. Jag lyckades iaf ta mig upp på det övre ½-planet och där genom att sticka in näven genom en liten lucka ta några bilder. Konstaterade egentligen bara att det var oisolerat... Men när jag sen satt hemma och tittade på bilderna ordentligt så tycker iaf jag att det ser ut som om det är fuktigt lite här och där i taket. Vad tycker/tror ni? Är det fuktgenomslag, eller har jag synfel (nu igen)?
Ja, ja, ja, om jag går vidare med detta hus så ska jag naturligtvis besikta hela härligheten och då kommer väl sanningen fram. Men jag är ju lite nyfiken redan nu.... Och varningsklockorna ringer för fullt i huvudet!
Kom just på att jag kanske skulle tillägga att det är ett kupoltak med gamla betongpannor på, om nu det kan vara till någon hjälp.
Det svarta är troligen röta pga fukt innefrån. Men det verkar även vara lite läckage. Jag kan skymta lite takfotsventillation men det saknas kanske ventiler vid nocken så att fuktig luft blir stående där. det kommer troligen att behövas en del åtgärder men det ser inte katastrofalt ut.
Det där är ingen större fara. Vi köpte precis ett hus från 1947 (tillträder i oktober) och där var liknande problem. Taket är inte omlagt sen 1947 och då ser du små svarta fuktfläckar där spiken till takpappen sitter. Vidare fanns där ingen ventilation där uppe. Alltså, lägg om taket och sätt in ventilationsdon på gavlarna uppe på vinden. Se också till att du har ett tätt mellanbjälklag så att fuktig luft inte läcker upp på vinden från resten av huset.
Klicka här för att svara