Hej,

Är i slutskedet av min takrenovering som tagit alldeles för lång tid. Började i slutet av förra sommaren i samband med allt regn så det blev inte så mycket gjort då dessvärre. I år har det gått bättre och nu är det bärläkt och pannor kvar. Jag har isolerat på utsidan med cellplast och gjort helt enligt Thermisols beskrivning. Lite stökigare än ”vanligt” takbyte har det förstås blivit eftersom all papp (och spik) skulle bort för att lägga diffusionsöppen duk, struligt att skära frigoliten och skruva ströläkt med 160 mm skruv etc. Taket var även i så dåligt skick att jag fick byta ca. 30% av råsponten. Det har ändå flutit på tycker jag och hoppas att vi får en bra effekt på vindsklimatet.

Har nu stött på patrull med bärläktningen. Som glad (men ändå ganska händig) amatör så försöker man leta efter referenspunkter att utgå från men jag kan inte för mitt liv hitta några. Har försökt att åskådliggöra hur det ser ut (hoppas ni ser att det är en taksida, paint och det här med perspektiv är inte min grej).

Nocken är av olika skäl ojämn. Tror att hela ursprunget till det är att taket hänger ned en hel del på mitten vid skorstenen och det ger ju en annan vinkel. Enligt leverantören av pannorna ska det vara 20 mm mellan nock och första bärläkten men eftersom nocken är så pass ojämn blir det märkligt att utgå från det måttet. Glad i hågen mätte jag då ut 20 mm från nock på det ställe där nocken är lägst (nr 1) och tog ett mått från takfoten upp dit. Tänkte då att jag kan köra det måttet även där nocken är högst för att ha något att utgå från (nr 2).

Det är nu det inte riktigt går ihop i min skalle. När jag mätte upp samma sträcka vid 2 som vid 1 och trodde att jag skulle hamna längre ned på taket hamnade jag istället ännu högre upp… Känner mig ganska förvirrad och vet inte riktigt hur jag ska ta mig an detta. Takfotsläkten har jag riktat upp så den är helt i våg och min tanke var att fortsätta så med all bärläkt på just den här taksidan.

Skulle bli överlycklig om någon har råkat ut för något liknande och hur ni i så fall har löst det. Glada tillrop och tips mottages mer än gärna, har fastnat ganska rejält som det känns.

Ha det gott,
Lasse

• tak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur mycket skiljer det när du mäter från takfot till nock då?

Det skiljer ca. 5-6 cm. Det kanske inte är ovanligt att det skiljer så mycket på ett tak men jag vet som sagt inte hur jag ska tänka här riktigt för att få slutresultatet att se så rakt ut som möjligt.

/Lasse

Jag tänker så här: Om du mäter 20 mm från nocken där den är som lägst, och lägger första bärläkten i våg där, blir då avståndet från takfotsläkten till översta läkten samma över hela taklängden? Om ja, då bör ju taket se rakt ut hela vägen upp till översta pannan, som ju försvinner in under nockpannorna.

Tack för era svar, jag behöver verkligen råd här.

Det är något åt det hållet du beskriver mina tankar har gått också. Jag har inte testat att göra på det sättet men jag tror tyvärr att jag inte skulle få samma avstånd eftersom avståndet mellan takfot och nock är större där nocken är som lägst än där den är som högst. Det är det som ställer till det i min skalle. Jag ska testa nu i helgen att försöka räta upp "svackan" även uppe i nock (som jag gjort på takfotsläkten) och se vad resultatet blir. Lite knepigt att kolla om läkten är i våg när taket lutar, man får försöka hålla passet så rakt det går på vertikalen.

Om det skulle vara så att jag får en skillnad på säg 5-10 cm på måttet takfot-översta bärläkt om jag mäter i båda ändar och när läkten i nocken är i våg, går det att ta ut den skillnaden för varje bärläkt (vilket skulle bli ca. 0,5-1 cm per bärläkt på en sträcka på ca 8 meter) eller kommer man att se det tydligt när pannorna kommer på?

Lasse

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.