C
Passar det in under "Tak&Vind" också? :)

Hursomhelst, i hallen på övervåningen måste vi byta ut innertaket, då vi har fått bryta bort delar av det på grund av en vattenskada vid skorstenen (dåligt inplåtad). Där satt/sitter tretex spikat (var 10 cm åt alla håll) mot en gammal spontad panel av något slag. Tänkte låta panelen vara kvar och bara riva ner tretexen, för att därefter sätta något nytt under. Till saken: Funderar på om man kan göra någon snygg belysningslösning när man ändå är i farten?

Vad rekommenderar ni för innertakslösning och för belysningslösning? Funderingar finns på fiber, spottar, med mera. Notera att det bara är 2,20 i takhöjd och ganska nära till överkanten på fönstret i rummet, så det får inte bygga mer än max 5 cm. (Vilket väl också leder till att belysningslösningen bör vara ganska kall).
 
C
Idéer?
 
du får nog vänta till i kväll åtminstone för att få något bra svar...alla sitter inte och scannar byggahus på en lördag...även om de kanske borde ;-)
 
C
Klart man borde, regniga lördagar är väl den perfekta dagen att sitta och foruma?

Vill passa på att rekommendera för folk som sitter och letar kategori för kategori efter spännande ämnen, gör den här länken till ett bokmärke i bokmärkesfältet:
http://www.byggahus.se/search.php?do=getdaily
 
Vi hade liknande i vårt sovrum. VI målade bara sponten vit matt och satte upp en spejsad lampa.

Blev faktiskt rätt så fräkt med den där grova bonnsågade brädorna mot en lampa av modernare snitt.

Annars är det väll till att slå på gles och svagströmsspottar och slänga upp gips eller huntingtonskivor.
 
C
Sponten som är där nu är även den fuktskadad, och nu ikväll när det kom en störtskur märkte jag att det fortfarande droppade, trots att dom plåtat om skorstenen.. :( Tydligen är det en läcka i yttertaket precis bredvid skorstenen också... J-vla sk-t... :(
Dessutom såg jag en del mögel på vinden när jag var uppe och kollade, som inte var där sist.

Kanske blir nytt innertak på hela övervåningen, eller rent av inget innertak alls om vi ändå åker på att lägga om yttertaket (jag tänker thermisol ute och inne och "ryggåstak" med balkarna kvar...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.