Jag har lagt om taket med falsade tegelpannor. Tyvärr åkte jag på att byta all plåt på taket, eftersom falsningarna ställer till det då man ska sticka igenom plåtar för huvar o.dyl. då falsarna på de yttre pannorna "klättrar" på plåten om man bara sticker in en rak plåt. . Då får man glipor...I efterhand vete tusan om jag skulle ha valt dessa pannor, med tanke på extrajobbet...
Nu har plåtslagaren varit här och fixat till huvar o dyl. Nedre skorstensbeslaget är gjort som en "skopa" som viker upp över pannorna på bägge sidor och sedan sticker det ner ca en pannrad ut över skopan. Problem uppstår dock på de bägge yttre pannorna på den nedstickande raden, där de ska möta pannan utanför skopan, eftersom den vikta plåtkanten får pannorna att klättra. Ett sätt att lösa problemet är att såga ut får plåten i denna panna, vilket jag gjort nu. Men tyvärr så blir det en liten glipa mellan panna och plåt, som jag nu undrar hur man ska täta av? Glipan är ca 3-5 mm (jag skar så noga jag kunde), där nu vatten kan rinna ner under beslaget. Låter det "osäkert" om man tätar och låter det vara så? Och i sådana fall, vad tätar man med???
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.