G
Hej!

Ska börja spika luftning i mitt hus som jag håller på att bygga, Blev lite osäker på en del saker.

Har råspont med papp på taket och har tänkt att ha en luftspalt mot råsponten på 45mm. Ska använda 22x45 och masonite. Räcker det med en 22x45 på mitten och på sidorna? Ska nämligen sprutisolera (320mm) och vet inte riktigt hur hårt dom trycker isoleringen. Då jag har "öppet upp i nock" så blir det ju att jag måste skarva masoniten. Har det någon betydelse hur jag överlappar masoniten? Ska man överlappa den som man gör med takpapp, nerifrån och upp med ca 100mm överlapp?

Mvh Andreas

För det först så behöver du inte ha så mycket som 45mm luftspalt utan du kan lägga läkten ner istället och köra 22mm.

Spika en läkt mot varje takstol och börja sedan med masoniten nerifrån och upp och se till att få in en läkta på mitten också som du fäster med några spik bara.När väl isoleringen är på plats flyttar det sig inte. Llägg den övre skivan över den undre om du är med annars kommer isoleringen ha möjlighet att tryckas ut i skarven och då får du isolering i luftspalten.

Takpappen överlappar du ju på utsidan, så att ev. vatten rinner på överlappet och ner på nästa våd.
Masoniten skulle jag nog försöka få att överlappa på samma sätt, så att ev. vatten (vilket inte ska komma in men..) kan rinna ner på och ut i takfoten (jag kommer vända den blanka sidan utåt/uppåt).

Gör som Beppo säger. Vad Fredrik påpekar är ju helt riktigt, men det har du ju redan koll på. Good luck!
mvh Johan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.