Hej,
Jag håller på att renovera och plåtslagaren är i slutfasen på att färdigställa takkuporna. Han har skruvat fast plåten runt fönsterna och då blir det väldigt buckligt vid skruvarna. Jag tycker det är jättefult!! Skruvarna sitter med ca 150mm mellanrum så hela kanten är alldeles krokig.. Jag tyckte att han kunde ställa momentet på skruvdragaren lite snällare så inte plåten deformeras, men nej...
Plåtis menar på att det inte går att undvika...han slår ut med armarna och säger: Jag måste ju fästa plåten!!!
När jag tittar runt på andra plåtarbeten i krokarna så kan jag inte hitta något liknande exempel... Alla andra plåtarbeten jag kollar på är snyggare än det på mitt hus.
Det måste rimligtvis gå att göra utan att plåten blir alldeles bucklig!!!! ???
Nån som vet?
 
Finns det bilder?
En "riktig" plåtslagare fäster väl plåten med dolda fästbleck som falsas in och inte med synliga plåtskruv?
Fast utan mer information så är det svårt att veta om det går att göra på andra sätt i ditt fall.

/Ingenjören
 
Jag har hört talas om detta också!! Gjorde ett test själv med några spillbitar av plåten som jag skruvade olika hårt mot en träbit. Vad jag enkelt kunde konstatera var att om man skruvar så hårt att plåten deformeras så bångnar plåten och det blir en glipa mellan träbiten och plåten mellan varje skruvpar.. Om man däremot skruvar lite lagom hårt blir det tätt.... Mao faller plåtis argument om att man måste dra i för kung o fosterland för att det skall bli tätt... Skall ta ett par bilder på eländet!
 
Milkshaken
Kan även bli bubblor om det inte är rätt passform, tex om en liten bit plåt är för lång där den ska möta på en annan plåt eller annat stycke... Då blir det också bulor eller bågnar..
 
Du har förmodligen rätt. Han borde lagt en tätremsa typ karusellband emellan, så hade han inte behövt dra så hårt.
Sparka honom!
mvh Johan
 
B
skruvar eller spik till plåtbleck.
om man ska ska bandtäcka fäster man plåtan med remser.
så klart går det skruva dit plåten utan att det blir mycke veck.
han får ta lite längre tid på sig bara
 
Nu är han färdig, tycker han... Jag påtalade vid ett par att jag inte gillade att han skruvade för hårt.. men inget resultat annat än fler förstörda plåtar... Jag har inte lust att stå och instruera yrkesfolk hur de skall utföra sina jobb så jag lät det bero så länge.
Tänker dock ta upp det med hans chef och jag tänker inte betala förrän det är åtgärdat. Men den plåtslagaren vill jag inte ha hit mer!!
Just nu är jag bara så himla trött på alla klåpare!!!! Finns det inga hantverkare som kan sina jobb!!? Man får springa efter dem o kolla så de gör rätt precis hela tiden annars blir det garanterat fula fusklösningar på allt!

Jag kollade med bladmått hur stora glipor han lyckats åstadkomma med sin metod.. 0,5 mm glipa mellan plåt o karm. Där kommer det garanterat att läcka in vatten..
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Bladmått? Det låter ju lite väl kanske...
Men plåten skall i vilket fall som inte vara krokig/småbucklig.

Vad är det för plåt? Är det en platt täckplåt kring fönstret eller avslutningen på en större täckning?

Bilder?
 
ja, det låter nog petigt he he.. Men jag använde inte bladmått i första hand för att jag ville veta exakt hur stor glipan var utan för att bevisa att plåtis har fel när han säger att han måste skruva så hårt för att det skall bli tätt...
och för att jag råkade hitta ett blad mått i verktygslådan... uppenbarligen blir det ju otätt när man skruvar som han gör...
Mao det blir både fult och otätt!!! Alltså dubbelt värdelöst!!!
Och 0,5mm är tillräckligt för att vattnet skall hitta in och karmen börja ruttna..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.