Jag undrar om det är någon som vet orsaken till att t.ex Lindab med flera (byggmax) skriver att minsta taklutning för deras takpanneprofil i plåt kräver minst 14 graders lutning på taket? Vad kan hända om vinkeln är mindre, t.ex 9 grader? Ingen av de instruktioner jag läst anger orsaken men det vore väldigt intressant att veta varför, för då kan man ju göra en egen kalkyl på risken för läckage. För jag antar att det har något att göra med risken för vattendropp eller?

Ni som vet får gärna svara. :)

Välkommen till forumet.

Ja, som du är inne på så handlar det om risken för läckage ökar. Jag förmodar också, utan att ha detaljstuderat några villkor, att du inte heller kan reklamera taket om det skulle börja läcka. Om du säljer huset och köparen får problem med läckage är risken stor att du blir ersättningsskyldig.
Sen vet jag inte hur du ska kunna kalkylera med läckagerisken. Jag har aldrig sett nån tillverkare som angett "över 14°: 100% tätt, 12-14°: 80% tätt etc"

• Gilla
Robbelobbe
  • Laddar…
Kravet på taklutning hänger samman med att man riskerar att vatten rinner uppför plåten och in under skarven vilket ökar risken för läckage. Det här inträffar när vinden ligger på från "fel" håll och blåser vattnet uppför plåten. Största risken för denna typ av läckage (ja läcker in gör det ju bara om man också har hål i pappen som oftast ligger under plåten) är i de horisontella skarvarna. Själv har jag oftast "åtgärdad" detta genom att lägga hela plåtar, alltså plåtar i hela takets längd, då finns inga horisontella skarvar. På mitt nuvarande garage har jag istället långa överlapp (600 - 900) plus att jag tätat med takflex, med ny papp och råspånt under räknar jag med att slippa läckage ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.