4 290 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Takpapp på gammalt tak?
Hej!
Ska lägga nytt yttertak med tegel på mitt hus.
När man tar bort de gamla pannorna så finns det på stora partier ingen underlagspapp.
Taket är gjort av plankor som sträcker sig från nock till hängränna med ca 10 cm mellanrum dessa täcks av ett lager till med plankor som lock i skarvarna. Svårt att beskriva med ord men taket blir ungefär som panel med läkt. Lutningen är ca 45 grader.
Under taket är det inredd "vind" nästan till nock som jag inte gjort själv och inte vet om eller hur den är ventilerad.
Nu undrar jag om man lägger papp på detta, funkar då ventilationen som den ska?
själv tycker jag det eftersom det blir kanaler, varannan uppepå och varannan undertill. men det kan ju vara feltänkt?
När byggdes såna tak?
Mvh: Stefan
Ska lägga nytt yttertak med tegel på mitt hus.
När man tar bort de gamla pannorna så finns det på stora partier ingen underlagspapp.
Taket är gjort av plankor som sträcker sig från nock till hängränna med ca 10 cm mellanrum dessa täcks av ett lager till med plankor som lock i skarvarna. Svårt att beskriva med ord men taket blir ungefär som panel med läkt. Lutningen är ca 45 grader.
Under taket är det inredd "vind" nästan till nock som jag inte gjort själv och inte vet om eller hur den är ventilerad.
Nu undrar jag om man lägger papp på detta, funkar då ventilationen som den ska?
själv tycker jag det eftersom det blir kanaler, varannan uppepå och varannan undertill. men det kan ju vara feltänkt?
När byggdes såna tak?
Mvh: Stefan
Ja precis så ser det ut.
Men att lägga papp borde väl gå om det spänns över "dalarna", eller kommer det sjunka ned i dalarna med tiden?
Hörde också på omvägar att det ska finnas något som går att spänna över direkt på takstolarna utan något ytterligare underlag.
///Stefan
Men att lägga papp borde väl gå om det spänns över "dalarna", eller kommer det sjunka ned i dalarna med tiden?
Hörde också på omvägar att det ska finnas något som går att spänna över direkt på takstolarna utan något ytterligare underlag.
///Stefan
Har tagit av taket nu och det visade sig att 3/4 av taket var helt utan papp och den återstående 4-delen (sammanhängande) hade papp på denna konstruktion av tak.
Taket var friskt förutom några plankor på ena sidan längst ned utanför huskroppen.
Det finns också en senare uppförd utbyggnad (1924) mitt på huset med spontat pappat tak.
Detta medför att det mellan dessa tak går två ränndalar där det troligtvis inte finns någon papp under.
Lite obetänktsamt och pga vädret har jag i alla fall tagit hjälp med att lägga papp på taket (skulle inte vara några problem enl brädgården) Läktat och lagt dit nya pannor. men ränndalarna återstår.
Funkar det att bara bryta bort rännorna och lägga en längsgående pappvåd och någon form av takmassa för att sammanfoga pappen på de olika taken innan man lägger dit nya?
och vad fäster jag de nya rännorna med?, de gamla verkar sitta fastspikade med vanlig 4" spik.
//Stefan
Taket var friskt förutom några plankor på ena sidan längst ned utanför huskroppen.
Det finns också en senare uppförd utbyggnad (1924) mitt på huset med spontat pappat tak.
Detta medför att det mellan dessa tak går två ränndalar där det troligtvis inte finns någon papp under.
Lite obetänktsamt och pga vädret har jag i alla fall tagit hjälp med att lägga papp på taket (skulle inte vara några problem enl brädgården) Läktat och lagt dit nya pannor. men ränndalarna återstår.
Funkar det att bara bryta bort rännorna och lägga en längsgående pappvåd och någon form av takmassa för att sammanfoga pappen på de olika taken innan man lägger dit nya?
och vad fäster jag de nya rännorna med?, de gamla verkar sitta fastspikade med vanlig 4" spik.
//Stefan
Klicka här för att svara
