1 654 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
vad gör man när det läckt in i tak och rötnat?
Gick runt och inspekterade lite i de övriga byggnaderna och en av de finare hade några få läckage i taket.
Men min undran är, ska jag bara klättra upp och ersätta/rätta de trasiga pannorna, eller ska man lyfta bort kring den zonen och lägga på lite extra skydd (träskiva eller papp) av något slag där trätaket har rötnat och sen lägga på ny panna?
Men min undran är, ska jag bara klättra upp och ersätta/rätta de trasiga pannorna, eller ska man lyfta bort kring den zonen och lägga på lite extra skydd (träskiva eller papp) av något slag där trätaket har rötnat och sen lägga på ny panna?
Jajo det är stort tak - fast skadorna är väl inte överdrivet stora.. Flesta pannorna ser fina ut så känns lite oekonomiskt att plåta om även den byggnaden..
Tänkte mer om jag tog bort några, la papp och häfta dit, eller la nån träskiva och spika, över rötan/hålet...
Eller om det är slöseri med energi för får jag dit en panna på plats så bör det ju inte läcka in mer iaf.. var nyifken på hur ni andra hade gjort..
Tänkte mer om jag tog bort några, la papp och häfta dit, eller la nån träskiva och spika, över rötan/hålet...
Eller om det är slöseri med energi för får jag dit en panna på plats så bör det ju inte läcka in mer iaf.. var nyifken på hur ni andra hade gjort..
Om taket börjar läcka någonstans så bör nog hela göras om, eftersom rötskador tyder på att taket nått sin livslängd. Ett tak ska klara att enstaka pannor är dåliga/borta utan att det läcker in vatten och orsakar röta.
Men om man vill förhindra vidare skador tills man har tid att åtgärda, eller vill köra en enklare lösning (som jag dock avråder fårn som permanent lagning) så tror jag att man kan göra så här:
* Lyft bort pannor så att du kommer åt runt det skadade området. Ta bort ev. ströläkt som (de vertikala) som ligger över skadan.
* Täta ev spikhål från borttagen ströläkt med rikligt med asfaltsklister*
* Skär till en bit papp som är stor nog att täcka skadan, samt minst 10 cm överlapp.
* Skär en horisontell skåra i befintlig papp ovanför skadan.
* Skjut in den nya pappen i skåran. Täta med asfaltsklister* ovanpå.
* Täta ordentligt med asfaltsklister runt kanterna.
* Återställ ev skadad bärläkt (de horisontella som pannorna vilar på, några småbitar sabbad ströläkt kan man klara sig utan)
* Återställ pannor, byt ut skadade mot nya.
* Asfaltsklister finns på patron till patronsprutan, dyrare men mycket mindre kladdigt, annars är det burk och pensel som gäller.
Men om man vill förhindra vidare skador tills man har tid att åtgärda, eller vill köra en enklare lösning (som jag dock avråder fårn som permanent lagning) så tror jag att man kan göra så här:
* Lyft bort pannor så att du kommer åt runt det skadade området. Ta bort ev. ströläkt som (de vertikala) som ligger över skadan.
* Täta ev spikhål från borttagen ströläkt med rikligt med asfaltsklister*
* Skär till en bit papp som är stor nog att täcka skadan, samt minst 10 cm överlapp.
* Skär en horisontell skåra i befintlig papp ovanför skadan.
* Skjut in den nya pappen i skåran. Täta med asfaltsklister* ovanpå.
* Täta ordentligt med asfaltsklister runt kanterna.
* Återställ ev skadad bärläkt (de horisontella som pannorna vilar på, några småbitar sabbad ströläkt kan man klara sig utan)
* Återställ pannor, byt ut skadade mot nya.
* Asfaltsklister finns på patron till patronsprutan, dyrare men mycket mindre kladdigt, annars är det burk och pensel som gäller.
uh det lät jobbigt, nu finns det iofs ingen papp sedan tidigare skulle jag tro. Gammal hederligt magasin från typ 30talet, tror de vertikala brädorna egentligen var menade att vara pann-lösa från början - vilket iofs är ett ännu sämre tecken då de inte stått emot.. men iaf.. 
åh stön, får väl räkna lite på vad plåt kostar dåda..
åh stön, får väl räkna lite på vad plåt kostar dåda..
Klicka här för att svara