Hej vi har precis fått uppsatt stuprör med gammaldags tratt vid våra ståndrännor.. Jag tycker plåtis valde en konstig och ful metod som dessutom gör att det ser konstigt och klumpigt ut..
Alltså; hur gör man normalt när man fäster dylika?
Min plåtis klippte ett stort hack i kanten som han vek ner och sen popnitade fast i utkastaren.. detta resulterar att tratten sitter en liten bit utanför takkanten vilket jag tycker ser konstigt ut!!
Dessutom är ju tratten sönderklippt!!!
I de andra fall jag sett, har tratten mer suttit under utkastaren och lite under takfoten vilket ger ett nättare utseende.
Trött man blir!!!
mvh N
Alltså; hur gör man normalt när man fäster dylika?
Min plåtis klippte ett stort hack i kanten som han vek ner och sen popnitade fast i utkastaren.. detta resulterar att tratten sitter en liten bit utanför takkanten vilket jag tycker ser konstigt ut!!
Dessutom är ju tratten sönderklippt!!!
I de andra fall jag sett, har tratten mer suttit under utkastaren och lite under takfoten vilket ger ett nättare utseende.
Trött man blir!!!
mvh N
Klipper i dem gör man ju alltid, men jag brukar vika in "vingar" av själva vattkupan å poppa i utkastaren. Sen tycker ju jag med att den skulle sitta lite längre "in". Men i höjdled ser det ut som det ska. Hade t.o.m velat ha den lite högre. Men det e ju en smak sak som så mycket annat i plåtslagaryrket. Så racka inte ner för mycket på plåtisen som gjort det. Han hade ju inte gjort sådär om han inte hade tyckt det såg bra ut (Förhoppningsvis) Går ju ändra på utan att byta ut vattkupan menar jag....
Om inte annat så kommer snön att ta den där med sig ner när den rasar av taket.
Klicka här för att svara
