Hej vi har precis fått uppsatt stuprör med gammaldags tratt vid våra ståndrännor.. Jag tycker plåtis valde en konstig och ful metod som dessutom gör att det ser konstigt och klumpigt ut..

Alltså; hur gör man normalt när man fäster dylika?

Min plåtis klippte ett stort hack i kanten som han vek ner och sen popnitade fast i utkastaren.. detta resulterar att tratten sitter en liten bit utanför takkanten vilket jag tycker ser konstigt ut!!
Dessutom är ju tratten sönderklippt!!!
I de andra fall jag sett, har tratten mer suttit under utkastaren och lite under takfoten vilket ger ett nättare utseende.

Trött man blir!!!


mvh N
 
bild..
 
  • Bild 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tratten bör sitta lite längre in och fästas med rostfri tråd i utkastaren, fotrännan eller fotränns-kroken, beroende på vad som är lämpligast.
 
har du inte kickat den där klåparen ännu!?! ;)
 
Hampe skrev:
har du inte kickat den där klåparen ännu!?! ;)
Han ingår tyvärr som en underleverantör i en totalentrepenad.. så jag får ta det med byggfirman som anlitat honom..
 
Klipper i dem gör man ju alltid, men jag brukar vika in "vingar" av själva vattkupan å poppa i utkastaren. Sen tycker ju jag med att den skulle sitta lite längre "in". Men i höjdled ser det ut som det ska. Hade t.o.m velat ha den lite högre. Men det e ju en smak sak som så mycket annat i plåtslagaryrket. Så racka inte ner för mycket på plåtisen som gjort det. Han hade ju inte gjort sådär om han inte hade tyckt det såg bra ut (Förhoppningsvis) Går ju ändra på utan att byta ut vattkupan menar jag....
 
ja jo det är nog så.. är bara helt slut efter en hel sommar av renovering! tålamods kontot är totalt övertrasserat vid det här laget.. kanske det går att rädda som du säger.
 
Om inte annat så kommer snön att ta den där med sig ner när den rasar av taket.
 
vilken snö? ;-)
jag befinner mig i skåne. här brukar det inte bli mycket av den varan. men om det blir snö ovs.. så har du nog rätt.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.