Hejsan,

Teglet på taket är från när huset byggdes. Dvs 1970. 40 år nu således.
Det ligger där det ska och håller tätt, lite av syftet med teglet, så det är ju bra. Men tyvärr så släpper teglet väldigt mycket "damm". Vet inte vad dessa pannorna kallas, men de är av den typen som är knagliga, och har massa sand i sig...
De släpper så mycket damm att rännorna fylls upp, och vattnet rinner över när det regnar ordentligt. Behöver ta bort någon liter varje kvartal.

Är det dags att byta? Eller är detta något jag kan och får leva med ett tag till?

Mvh

Stefan

Jag har samma situation med mitt tak, "raspiga" betongpannor som släpper en massa finkornigt material som lägger sig som slam i hängrännorna.
Jag behöver i o f s inte rensa så ofta som du, en gång om året kanske...
Jag tycker inte att det är värt att byta bara för den skull. Med ett så pass gammalt tak tycker jag däremot att man gärna kan inspektera då och så, säg en gång om året:
Lyfta lite pannor här och där och kolla att pappen är hel och läkten friska. Kolla speciellt kring ev ränndalar, kupor och genomföringar.
Kolla på undertakets insida efter läckage - gärna när man har haft några rejäla ruskvädersdagar med både regn och blåst.
Är allt detta OK tycker inte jag att man har någon anledning att byta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.