Y
Garagets plana tak har såndär tjärpapp som inte håller tätt.
Antar att jag får riva bort all papp sen byta ut de rötna brädorna.

Nämnde detta för en kollega och då tyckte han att jag skulle lägga plåt istället för papp...

Vad är bäst idag om man ska göra iordning liggande tak?

(hade tänkt använda taket som uteplats, fast lägga sånna mindre pusselbitar i trä som folk har på balkonger - vad nu de kallas, ifall det har någon betydelse)

Är taket helt plant kan du inte lägga plåt utan måste ha papp eller någon form av duk.

Y
viss lutning är det nog med tanke på att det är stuprör på ena gaveln, men man kan ju gå runt normalt utan att uppleva att det sluttar såsett...

Nåväl, aha, skumt att han föreslog plåt dådå. Detta med papp eller duk, är det något man klarar att lägga själv sen eller krävs det behörighet? (anar att man måste använda gasol ifall man väljer sån asfalt varriant)...

Papp finns i "hemmapularvarianter" som du nog klarar av att lägga själv, men dessa produkter är inte i närheten av så bra som entreprenörsprodukterna. Duk är inget man lägger själv då det krävs väldigt dyra svetsmaskiner för att få täta skarvar. Jag hade i ditt fall anlitat någon för att göra jobbet med tanke på att det verkar vara så pass liten lutning på taket./ johan

Papp är nog ditt enda alternativ, låt en fackman titta på det..

Platta tak ska man inte lägga själv. Instämmer med ovan att dom produkterna proffsen använder sig av är av en helt annan kvalité än dom produkterna som finns på byggvaruhusen. Anlita en takentreprenör.

Y
Okej, då kör jag på proffs för pappen. :)

Men då ni var så många som svarade nu så kan jag ju gå vidare och fråga
om valet av trämaterial under pappen.

Idag så köper ju alla tryckimpregnerat så fort de ska snickra ihop något. Fast en bekant rådde mig till att bara köpa färdig grundat i samband med fasader.

-Anar att ni kommer råda till att anväda vanligt rent/obehandlat virke till det som behövs bytas på taket, eller?

hej

ja använd obehandlat trä.

räknar du med at ditt jobb skall börja läcka med en gång? då skall du ha tryckt virke.
men jag föredrar ju att du tätar allt och använder obehandlat virke.
hjälpte syrran med ett platt garage tak och vi sätte upp en ny "lite snedare takstol" som fick en ca 80 cm höjning på ena sidan och vanlig höjd på andra sidan gargaget då ökade vi lutningen och sätte sedan på plåt på det det blev riktigt bra det.

har under mina 17 år i branschen aldrig varit med om annat än obeh. trä i takbottnen.

Y
Nä men man vet ju aldrig, kunde ju visat sig att det blivit en ny standard med behandlat trä...

Men dåså; obehandlat trä och yrkeslagd papp...

Så får vi se hur det slutar. :)

Y
Stön, sitter och letar efter de matrialråd jag fick någonstans men verkar som om jag får fråga istället;

vilken slags "papp" vore det bästa att sträva efter?

En herre hade testat olika och gav råd om ett visst material och tjockleck men tycks inte finna detta råd.. :(

Fast det beror väl på vad som menas med platta tak? I ditt fall har Du ju lutning i och med att Du har hängränna och stuprör. Lägger Du hela plåtar utan skarver på tvären fungerar det med plåt också. Men ska Du nu ändå använda papp och inte lägga den själv (vilket är vad jag uppfattar utifrån tråden) så vet väl hantverkaren vilken pappa som är den bästa?

Y
Liten lutning är det, märk inte direkt av när man går runt, inga hängrännor.

g-taket340.jpg

Bara ett hål, fast får nog göra ett i varje hörn också för slippa vattensamlingar sen.

Och det är inte fel att vara lite insatt i vilka material som är bra, det finns säkert de hanteverkare som använder det dom vinner mest på för egen del också, och jag är lite väl godtycklig så behöver vara lite påläst för inte gåpå vad som helst.

Det var en som skrev jättebra, önskar bara att jag fann det inlägget.. hum..

Mitt tips är som vanligt:

Välj mellan fabrikaten: Icopal, Mataki, Trebolit.

Välj en auktoriserad entreprenör.

Häng inte upp dig på vattensamlingarna, det gör ingenting, låt dom vara där. detta är en vanlig missuppfattnig, just att det inte ska/får stå vatten på taket, men med dagens material är det ingen fara.

Och nej, man ska inte lägga plåt på låga lutningar hur hela längder man än har, det är stor läckagerisk med detta. (då menar jag givetvis inte bandfalsad plåt)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.