1 386 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Läckande Tak
Har precis upptäckt att innertaket droppar vatten, var inne på vinden och såg att läckaget börjar vid skorstenen som är placerad mitt på taket, där har plasten släppt och det rinner vatten rakt in i isoleringen. Det är ett 70-tals sutteränghus med sadeltak och korrigerad plåt direkt på plasten (skruvad på stolarna). Det står nu klart att plasten måste läggas om eftersom den var i så dålig skick. Har haft 3 entreprenörer på plats (ingen ville ge sig in på vinden) och har fått höra olika förslag på lösningar. Enklast är att lägga om ny plast och byta ut en del av isoleringen och skruva tillbaka samma plåt (plåten är i hyfsat bra skick), eller finns det bättre lösningar som inte kostar alltför mycket mer ? Hur snabbt måste detta göras för att slippa mögel påväxt i vinden (ventilerad vind) ? kan vi vänta till sommaren och försöka täta tillfälligt fram tills dess? (har lite ont om pengar/tid just nu)
Tacksam för alla svar
Tacksam för alla svar
Har du enkelt eller dubbelbockad plåt? Jag menar, plastens funkition är inte att hålla tätt för vatten, det är ju plåtens uppgift.
Vet du hur länge det har läckt in vatten? Att skjuta upp ett sådant omfattande läckage resulterar sannolikt i merjobb.
Vet du hur länge det har läckt in vatten? Att skjuta upp ett sådant omfattande läckage resulterar sannolikt i merjobb.
Det är enkel plåt på taket, så plasten har viss funktion att hålla tät tror jag. Det är tätningen runt skorstenen som inte fingerar och kommer det in vatten. Jag tror inte att det är något fel på plåten. Vet ej hur länge det har läckt in men vi upptäckte det förra veckan då innetaket började droppa. Har fått höra att man kan spika masonit på stolarna direkt istället för plasten (ska hålla bättre) frågan är om det krävs förstärkning av takkonstruktionen ?
Klicka här för att svara