2 085 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
HusAMA 72 och takpannekrokar
I en gammal reparationshandbok står det att HusAMA 72 föreskriver att i minst två takpannerader vid takfot, gavel och nock ska varje takpanna spikas fast i tegelläkten med takpannekrokar. Är det någon som har en nyare HusAMA och kan se vad som gäller idag? 
Redigerat:
Medlem
· Östergötland
· 179 inlägg
Enligt Benders monteringsanvisningar för betongpannor så gäller två rader vid takfoten två rader under noc samt två rader på vardera sida och runt alla tak hinder ska man spika en ram. Är väl dock inte alltid nödvändigt men får man besiktning så kan det bli problem om man inte följt anvisningarna.
Medlem
· Östergötland
· 179 inlägg
Jo Moniers monteringsanvisningar har väl kravet på att 33% ska spikas eller använda deras odugliga stormclips....
Medlem
· Östergötland
· 179 inlägg
Kör med spik går mycket fortare och har fungerat i 100år så
ja har 3 säckar med stormclips på jobbet som aldrig kommer användas. Fungerar inte bra...
Klicka här för att svara