I en gammal reparationshandbok står det att HusAMA 72 föreskriver att i minst två takpannerader vid takfot, gavel och nock ska varje takpanna spikas fast i tegelläkten med takpannekrokar. Är det någon som har en nyare HusAMA och kan se vad som gäller idag? :D
 
Redigerat:
Enligt Benders monteringsanvisningar för betongpannor så gäller två rader vid takfoten två rader under noc samt två rader på vardera sida och runt alla tak hinder ska man spika en ram. Är väl dock inte alltid nödvändigt men får man besiktning så kan det bli problem om man inte följt anvisningarna.
 
C
Var tredje panna hörde jag också att man ska sätta, däremellen. Eller hörde och hörde, jag läste det i någon av alla tillverkares monteringsanvisning.
 
Jo Moniers monteringsanvisningar har väl kravet på att 33% ska spikas eller använda deras odugliga stormclips....
 
C
Clipsen är inte bra alltså? Man kanske ska nöja sig med spik då. Jag är precis på G att beställa tak till garaget också, så..
 
Kör med spik går mycket fortare och har fungerat i 100år så :) ja har 3 säckar med stormclips på jobbet som aldrig kommer användas. Fungerar inte bra...
 
Tack för svaren! Jag hade hoppats på att man lättat lite på reglerna, men då kör jag enligt HusAMA 72. Taket är inte speciellt brant. Lutningen har ju också betydelse. :cool:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.