Hej. Jag har nyligen renoverat en skorsten på ett uthus på gården. När jag skulle jobba på taket och plockade bort lite tegelpannor upptäckte jag att undertaket var absolut friskt trots att det helt saknade papp. Och detta var runt skorstenen där tak normalt har sin kanske svagaste punkt. Dessutom är teglet lagt väldigt slarvigt och med för litet läktavstånd vilket gjort att det är alldeles packat med barr, löv och skräp under teglet (tänk tvättsvamp). Undertaket är spikat direkt på åsarna (alltså i höjdled) och hade hyvlade rännor i sidorna för avrinning (se bild). Jag har även krupit inne på vinden och taket har knappt en enda fläck. Huset är byggt omkring 1910.
Man kan inte annat än imponeras av att en sån här konstruktion fungerar så bra som den gör. Man kan ju undra varför denna metod inte används längre. Är det nån annan som stött på samma sak?