Vi håller på med en utbyggnad av vårt 'nyköpta' hus. På halva huset ligger takplåt och på andra halvan (där vi nu håller på att bygga ut en huskropp i vinkel) ligger väldigt uttjänta tegelpannor. Med i köpet fick vi takplåt även för denna takhalva.

Plåten kommer ju naturligtvis inte räcka till både utbyggnaden och takhalvan, och eftersom taken går ihop vill vi ju gärna ha samma takbeklädnad på både utbyggnad och befintlig byggnad.

Problemet är att takplåten är inhandlad 1985. Diplomtak från Gävle Lättbyggnadsteknik. Det verkar inte som den modellen tilverkas ännu, åtminstone under samma namn. Frågan är nu vilka alternativ vi har att välja på?

Hur stor är chansen att man kan hitta ett parti diplomtak? Vet någon när plåten slutade tillverkas eller om den fortfarande tillverkas under samma namn?

Tror ni vi kan sätta en liknande plannja-plåt på andra sidan takåsen, eller blir det meckigt med själva takåsen om man har två olika typer av plåt på sidorna av den?

Andra lösningar, förutom att byta även befintlig plåt (visst hade det varit trevligt att lägga upp tegel igen, men det är ju inte ekonomiskt eftersträvansvärt i det här läget)..?

apotekarnes
Hur ser profilen ut? Det är nog lättare för takplåtsnördarna på forumet att jälpa dig om de får se en skiss eller ett foto på plåten.

Jag skulle kunna scanna in den gamla broschyren. utan att ha sett någon av dem live så känns det som att profilen inte är så långt ifrån Plannja Regent eller Profilplåt AB's President. Inte så symmetrisk som President och inte så asymmetrisk som Regent, men det är ju väldigt svårt att avgöra på bild, och måtten på 'pannorna' har jag inte heller hittat någonstans...

President

Regent

Redigerat:
Ah. bara för att jag sa att jag inte hittade "pannmått" så hittade jag det på Plannjas plåtar. Ska gå och mäta på mina och jämföra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.