hejsan.
jag sitter o skissar lite på ett envåningshus som jag hade tänkt ska bli ett lågenergihus.
planen är att jag hade tänkt sätta nocken på taket något närmare än av långsidorna, den som är riktad emot norr, för jag skulle vilja ha en större yta på taket som är riktat mot söder på grund av att planen är den att jag vill ha upp solfångare på södersidan.
jag har fastnat lite på hur högt taket bör vara och vilken vinkel taket bör ha för att vara ultimat så att säga... någon som vet något om vad som skulle vara passande? hur långt ifrån den norra väggen bög nockeln sitta? hur högt borde taket vara? och vilken vinkel bör det ha som sagt?
husets kortsida hade tänkt vara 8 meter, och husets långa sida är tänkt att vara 15 meter.