3 654 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Ska jag ha ventilation på gavlarna?
Har köpt ett gammalt hus med inredd vind. Taket är ca 5 år gammalt.
Det lilla som finns kvar av vinden är isolerat med cellulosafiber med luftspalt ner till takfoten (så det räknas väl som kallvind). Tror inte det finns någonsomhelst ångspärr.. Min pappa (som är en förståsigpåare) tyckte att det behöver vara ventiler på gavlarna av huset också. Han sa att luften kommer in vid takfoten men sen behöver den komma ut nånstans också. Det lilla man kan se av sponten genom en inspektionslucka ser fint ut. Vi värmer huset med nästan enbart ved så de två skorstenarna kanske värmer vinden fin..
Men vad tror ni? Behövs ventiler på gavlarna?
Det lilla som finns kvar av vinden är isolerat med cellulosafiber med luftspalt ner till takfoten (så det räknas väl som kallvind). Tror inte det finns någonsomhelst ångspärr.. Min pappa (som är en förståsigpåare) tyckte att det behöver vara ventiler på gavlarna av huset också. Han sa att luften kommer in vid takfoten men sen behöver den komma ut nånstans också. Det lilla man kan se av sponten genom en inspektionslucka ser fint ut. Vi värmer huset med nästan enbart ved så de två skorstenarna kanske värmer vinden fin..
Men vad tror ni? Behövs ventiler på gavlarna?
Personligen skulle jag satt ventilation på gavlarna vid nock för att få ordentligt luftflöde. Skall egentligen inte behövas, men jag har sett ett exempel där man haft underdimensionerad luftspalt med resultat att man trampade rakt igenom taket (tjärpapp på råspont), detta var dock ca 30 år efter inredandet av vinden.
Observera, orsaken var nog rent slarv i exemplet, masoniten hade mestadels tryckts upp direkt mot råsponten, så egentligen fanns ingen luftspalt att tala om.
Oavsett vilket hade jag satt ventiler i nock.
Observera, orsaken var nog rent slarv i exemplet, masoniten hade mestadels tryckts upp direkt mot råsponten, så egentligen fanns ingen luftspalt att tala om.
Oavsett vilket hade jag satt ventiler i nock.
P-G. det måste ha varit mig du såg falla genom taket
Vi hade ingen luftspalt alls vid takfot och väldigt små vid gavlarna. Resultatet av detta blev till slut att taket nästan ramlade hop av sig själv.
Knaparn . Eftersom ni värmer murstocken klarar ni er nog från problem men jag hade nog på sikt satt upp små ventiler vid gavlarna. Jag tror inte de behöver vara större än max 10*10 cm. Ser allt bra ut och du håller koll på detta kommer du troligen att klara dig utan problem även utan ventilerna.
Knaparn . Eftersom ni värmer murstocken klarar ni er nog från problem men jag hade nog på sikt satt upp små ventiler vid gavlarna. Jag tror inte de behöver vara större än max 10*10 cm. Ser allt bra ut och du håller koll på detta kommer du troligen att klara dig utan problem även utan ventilerna.
Tänk bara på att för mycket ventilation på vinden inte heller är bra. Kyler man ut vinden för mycket hinner inte fukten ta sig ut innan den kondenseras. En vind behöver rätt balans mellan värme och ventilation. Det finns väldigt välventilerade vindar som har fuktskador i närheten av takfoten där kondens bildas. Det finns också vindar med "bara" gavelventiler som är snustorra.
Ja detta är ett dilemma tycker jag! Vårt 30-talshus med kutterspånsisolering har klarat sig mycket bra utan ventilation i gavlarna. Kutterspånsfyllning hela vägen ner till takfot. När jag läst att det skulle vara ventilation så borrade jag upp hål i gavlar och satte in ventiler, men nu 25 år senare har jag mycket flera svarta prickar på takbräderna. Iofs har väl mycket ändrats, oljeeldning har ersatts av markvärmepump och myseldning i spis. Det här tycker jag verkar vara ett svårt ämne hur man ska göra och framförallt råda andra vad dom ska göra.
Jag har faktiskt valt bort takfotsventilation och satsar enbart på gavelventiler. Istället kommer jag att se till att ha tillräckligt varmt (läs dåligt isolerat) på vinden för att hålla nere RF. Naturligtvis har jag även fuktspärr i taket för att fukt helst inte ska kunna ta sig upp dit alls.
Läs dessa två artiklar. Mycket matnyttigt där:
http://www.byggnadsvard.se/index.ph...inte-foer-mycket&catid=44:isolering&Itemid=68
http://www.sp.se/sv/units/energy/eti/Documents/Uteluftsvent vindar.pdf
Läs dessa två artiklar. Mycket matnyttigt där:
http://www.byggnadsvard.se/index.ph...inte-foer-mycket&catid=44:isolering&Itemid=68
http://www.sp.se/sv/units/energy/eti/Documents/Uteluftsvent vindar.pdf
Läste i SP rapport i länken ovan att fuktskador på vinden kan uppstå om tre kriterier är uppfyllda samtidigt: Övertryck i huset, otätt bjälkag och fuktig inneluft.
Då känner jag mig rätt trygg (trots dåliga möjligheter till inspektion av vinden). Vi har ett undertryck i huset pga vedeldning, otätt bjälklag har vi men inneluften är väldigt torr vintertid pga vedeldningen. Vi har även fuktstyrda fläktar i badrummen.
Känns rätt tryggt ändå! Då är det krypgrunden mitt nästa orosmoment..
Då känner jag mig rätt trygg (trots dåliga möjligheter till inspektion av vinden). Vi har ett undertryck i huset pga vedeldning, otätt bjälklag har vi men inneluften är väldigt torr vintertid pga vedeldningen. Vi har även fuktstyrda fläktar i badrummen.
Känns rätt tryggt ändå! Då är det krypgrunden mitt nästa orosmoment..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden