3 090 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Göra hål i innertaket? Risk för kondens?
Hej,
Skall montera högtalare i taket och har ett litet dilemma:
Högtalaren är så djup att jag måste ta hål på plasten som ligger innanför takskivan. Antar att plasten skall hindra kondens? Vad händer om jag gör hål i denna plast?
Ljudfirman rekomenderar även att jag bygger en låda på vinden för bästa ljud, hur gör jag då med plastfilmen? behöver man skarva plasten runt lådan?
Konstruktionen är underifrån sett: Gipsskiva, plastfilm, lösull, luftrum, råspånt, papp, tegel.
Skall montera högtalare i taket och har ett litet dilemma:
Högtalaren är så djup att jag måste ta hål på plasten som ligger innanför takskivan. Antar att plasten skall hindra kondens? Vad händer om jag gör hål i denna plast?
Ljudfirman rekomenderar även att jag bygger en låda på vinden för bästa ljud, hur gör jag då med plastfilmen? behöver man skarva plasten runt lådan?
Konstruktionen är underifrån sett: Gipsskiva, plastfilm, lösull, luftrum, råspånt, papp, tegel.
hur stor e högtaleren.. Det e lite samma tanke som att fälla in spottar i innertaket. Det finns färdiga hinkar som man hänger upp bakom gipsen. men det kräver ju antigen att du kommer åt taket ovanifrån eller sågar upp ett större hål i gipstaket. Värmeförlust blir de med all säkerhet om du inte kan fylla på med mer ovanifrån
Det är inga problem att komma åt taket uppifrån, skottar man bara bort metervis med isoleringsull så kommer man ner till plasten som ligger över takgipset.viktorj skrev:hur stor e högtaleren.. Det e lite samma tanke som att fälla in spottar i innertaket. Det finns färdiga hinkar som man hänger upp bakom gipsen. men det kräver ju antigen att du kommer åt taket ovanifrån eller sågar upp ett större hål i gipstaket. Värmeförlust blir de med all säkerhet om du inte kan fylla på med mer ovanifrån
Att slänga på mer isolering är mao inga problem utan problemet är hur man gör med plasten (ångspärren?/ fuktspärr?) så man inte ställer till något....
Skulle nog själv gjort såhär...
Skotta undan isoleringen på vinden och gör hålet för högtalaren, även i plasten, men se till att hålet i plasten är mindre än själva högtalarlådan.
Bygg högtalarlådan så tät som möjligt (silikon i skarvarna etc) och lägg lådan över högtalaren och plasten, självklart med lite silikon mellan låda och plast. Fäst lådan så den inte ligger löst och skotta tillbaka isoleringen.
Skotta undan isoleringen på vinden och gör hålet för högtalaren, även i plasten, men se till att hålet i plasten är mindre än själva högtalarlådan.
Bygg högtalarlådan så tät som möjligt (silikon i skarvarna etc) och lägg lådan över högtalaren och plasten, självklart med lite silikon mellan låda och plast. Fäst lådan så den inte ligger löst och skotta tillbaka isoleringen.
Känns som ett vettigt förslag! Får nog bli en sådan lösning.gadu^ skrev:Skulle nog själv gjort såhär...
Skotta undan isoleringen på vinden och gör hålet för högtalaren, även i plasten, men se till att hålet i plasten är mindre än själva högtalarlådan.
Bygg högtalarlådan så tät som möjligt (silikon i skarvarna etc) och lägg lådan över högtalaren och plasten, självklart med lite silikon mellan låda och plast. Fäst lådan så den inte ligger löst och skotta tillbaka isoleringen.
Klicka här för att svara