Tak & Vind
john_l: Lösningen på detta problem blev till slut att jag mailade Icopal och frågade om de hade något tips. De hänvisade mig till Areco i Malmö (http://www.arecodirect.se/malmo/index.php). De tog hem 20 plåtar och 6 nockpannor i rätt färg för mig till ett helt ok pris. Jag betalade cirka 200 kr kvadraten för palatsröda pannor som måste beställas från Icopal, ingen lagerhåller dem. Som
D0MiN0: Jo, jag var också inne på att bara köra en extra bit på yttertakstolarna. Den stora frågan är väl egentligen om råspont håller ihop även om man skarvar på icke fasta reglar och inte har not+spont i längsled.
Jan-Å: Man får klättra upp och kolla, finns det skador? är skarverna täta? hur ser spik/skruv ut - sitter de fast dikt an mot plåten? eller sticker dom upp ovanför? hur ser gummistätningen ut? torr och sprucken eller mjuk och hel? har färgen flagat? ser det ommålat ut? Är det rakt, helt med färgen kvar och spik/skruv känns fräsch är det förmodligen nyare och vice versa. Vad är det för
FredrikR: [citat] Det där är praktiskt att ha under nockpannorna, dock inget som löser Henriks problem, väl? Jag själv tog fram vinkelkapen och kapade bort lite på första och sista pannan så dessa vilar på plåten. Dock har jag sett att många nyare hus har nockpannorna in under vindskiveplåten.
bengtf: Vi ska sätta ett nytt undertak i ett rum. Idag består taket av (underifrån och uppåt): 18 mm träpanel, 13 mm gips, 20 mm råspont, vindpapp och isolering. Huset är byggt 1957 och jag misstänker att vindpappen fått sig lite skavanker har och var när man krupit på vinden men i stort sett verkar den ok, vilket även vinden gör. Det nya undertaket består av 6 mm folierad masonit som vi
gaia: dagens betongpannor är hållbara men välj inte det billigaste . Dom finns också i olika prisklasser beroende på ytbehandling. Det kostar lika mycket att lägga pannor med obehandlat yta (billigaste) som dom något dyrare " lackade" med slättare yta. Dom "lackade" och dyrare håller sej längre utan påväxt och är enklare att rengöra ifall mössan får fäste med tiden. Dom dyrare av
ChristopherH: Hej, Vi håller på att renovera taket och tyvärr täckte inte hantverkarna ordentligt runt en takkupa och naturligtvis läckte det in och innertaket har nu blivit blött. Jag har inte diskuterat med hantverkarna om ansvar osv, tror inte vårt försäkringsbolag ersätter något. För att undvika mer läckage så skall takpappen läggas på och jag undrar ifall man måste riva ner snedtaket och
aolsson71: Jag har precis kvistlackat 2ggr, grundmålat med spärr & isoleringsfärg. Nu funderar jag på om jag behöver grundmåla en gång till? Furu taket är ca 36år gammalt. Det står att man bör grunda 2ggr om panelen gulnad? Och hur ska man bedöma det? Jag har använt mig av Jotuns färger.
Alpha: Funderar på om jag ska lägga panelen i den blåa riktningen enligt skiss som kommer bryta riktningen mot motsatta rum, dels för att jag vill lägga mot fönstret men också för längdens skull. Min fråga vilken riktning hade ni lagt panelen, rött eller blått(obs har inget med politik att göra :D ) Jag vet att skissen är riktigt illa men budskapet når nog fram hoppas jag.
plipp: Vad jag mena var med ångspärr.. idag är det ju påspikat panel med plast ovan, på sponten, innanför sponten ligger ett svart papplager som spånet vilar på.. .. jag tar bort plasten och panelen .. sätter dit 45 regel + isolerar 45 .. på med plasten sen ny panel.. rätt eller? .. tror att det är takfönstret som spökar lite fukt in på vinden då det faktiskt är anno 1947 utan
s023ml: Jag har byggt till mitt garage med en carport och vill ha tag på ljusgrå Zanda Nordica betongpannor jag behöver ca:120st, resten finns sparat sedan bygget. Det brukar ligga en halv pall här och där efter avslutat bygge. Tipps om sådant parti vore önskvärt
mariamed4: Vi har svart papp på nästan platt tak. Ska prova en smällkall vinternatt och kika. I såna här lägen önskar man ju att man kände nån så man kunde få ett svar man kunde lita på. Alltså ett svar av nån som vill ens bästa, men utan att de har nåt vinstintresse av hur man gör.
gaia: [citat] jag menade vindens ventilation ... no ja, har du bara undertryck i huset så blir det nog bra. Kolla åt vilket håll det blåset i dom nya tilluftsventiler :) gaia
nimhed: Om du inte skulle behövt byta en del råspont hade du klarat dig med runt 10000:- inkl moms. Nu blir det väl lite mer.
yllwa: tusen tack för tipsen på länkarna. ska gå in där och titta. ang att fixa ventilation, vem vänder man sig tilldå? kan en plåtslagare fixa det? ska ha hit en snart (hoppas jag) som ska sätta huv på skortstenen.
jimcar-9: Hej Allihopa Hade tänkt bygga ut garaget litegrann samt även bygga en carport. På taket idag ligger det Skandia mörkbruna 2-kupiga. Letar på blocket då och då och nu har jag hittat ett parti ganska nära där jag bor. På bild påminner takpannorna om de jag har men är märkta med KTP på undersidan. Någon som vet någonting om dessa takpannor. Passform till Skandia, Jönåker....
Robban66: Jag bygger om garaget och lägger takstolar, 11 graders lutning och det blir plåttak. Efter en hel del funderande så köpte jag idag Icopal Monarfol takfolie som jag kommer lägga med lite extra breda skarvar. Förhoppningsvis klarar det den kondens som kan bli.
-Plåtis-: [citat] Aluzinkrullar finns både som 600mm och 670mm.
basshunter: Montering = ta ur ventilen och med tätningsmassa limma fast stålnätet på insidan?
pbengtsson: Jag har två platta tak som ansluter till min fasad. Under taket är det isolerat och 28mm luftspalt mot råsponten. Så som mina tak är konstruerade så går råsponen in i ytterväggen, väggen i sig är sedan reglad på råsponten och vidare klädd med utegips. Sedan på taket är det takpapp som går upp mot gipsen, sedan 45x45 isolering panel m.m. Min fundering är att luftspalten i det
andersmc: Det tror jag inte fungerar. Vindpappen är för ömtålig. Den kommer att brista.
Berra Brumm: Hej. Som rubriken säger. Jag behöver ansluta flexslangen som är 110 till ett gammalt rör som är 61mm invändigt (tror jag). Hur gör jag detta bäst? En 110-75 förminskning och sen en gumminippel? Jag hittar inga bra dimensioner för 75-61. Eller finns det en bra övergång som jag kan ansluta direkt? Slipper gärna två adaptrar... Mvh Jocke
hitaveita: Har täckt provisoriskt de skadade partierna från juli till nu i väntan på offerter. Samt lagt silikon i befintliga sprickor som jag hittat lite här och där. Vet inte om jag vågar vänta tills våren, för att riskera ytterligare skador. Taket är under all kritik. Men man kanske skulle kunna anlita någon att säkerställa att det blir tätt. Hmm, lite svår sits man har. Har accepterat
byggare henke: nja. blir som en tjock massa. gifter sig med pappen. svårt stoppa in en papp bit i hålet och få det bra. vanlig underredsmassa i sprej burk. obs detta är ju ingen lång varig lösning, man måste fixa taket
Immobil: Eftersom ni ska använda plåt rekommenderar jag er att lägga dit en väv eller masonite för att fånga kondensen.