996 läst ·
2 svar
996 läst
2 svar
Isolerad klädkammare på vinden?
Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Jag förvarar en del saker på vinden (oisolerad vind i hus från 1983), men jag har upptäckt att klimatet däruppe inte är det bästa för vissa prylar. Under fuktiga väderförhållanden har det blivit mögelpåväxt på textilier och lädersaker som jag förvarat där.
Jag har därför en idé om att bygga ett isolerat utrymme där uppe för att få ett jämnare och torrare klimat för förvaring av t ex kläder. Jag har också funderat på att dra in el och sätta ett litet element som håller utrymmet frostfritt vintertid. Är det någon som har gjort något liknande? Kan det medföra några problem för klimatet på övriga delar av vinden (utanför "klädkammaren")?
Jag har därför en idé om att bygga ett isolerat utrymme där uppe för att få ett jämnare och torrare klimat för förvaring av t ex kläder. Jag har också funderat på att dra in el och sätta ett litet element som håller utrymmet frostfritt vintertid. Är det någon som har gjort något liknande? Kan det medföra några problem för klimatet på övriga delar av vinden (utanför "klädkammaren")?
Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Tja, det kanske är ett alternativ? Det låter lite jobbigt bara, det handlar om ett utrymme som är ca 170 cm högt i nock, och har en golvyta på ca 3x10 meter. Det kommer ju också att förändra klimatet helt på hela vinden, man måste planera ventilation mm ganska noga om jag förstått saken rätt.
Tanken med att göra ett mindre utrymme är att större delen av vinden skall förbli vind (en hel del av mina saket tål trots allt vindsklimat), och att jag skall slippa miffla för mycket med saker som jag inte kan så bra ( d v s klimat och ventilation på vindar).
Tanken med att göra ett mindre utrymme är att större delen av vinden skall förbli vind (en hel del av mina saket tål trots allt vindsklimat), och att jag skall slippa miffla för mycket med saker som jag inte kan så bra ( d v s klimat och ventilation på vindar).
Klicka här för att svara