Bor i ett hus från 1970 med platt papptak (ca 120 m2 takyta). Taket behöver snart läggas om, och i samband med det funderar vi på att bygga om helt och byta taktyp.

Någon som har en uppfattning vad det skulle kosta att göra ett sk valmat tak (dvs ett sadeltak men med taklutning även på kortsidorna) och lägga på betongpannor samt en ordentlig isolering (vilket vi inte har nu). Vi har tänkt oss att lägga ut hela arbetet, dvs totalentrepenad. Vi bort i Sthlm.
Förstår att det inte går att säga så mycket utan att titta på huset, men någon kanske har något riktmärke så att vi kan bilda oss en uppfattning.

Hej,
jobbar som Takmontör och priset ligger på en 450m2 ex moms,mvh

clivo skrev:
Hej,
jobbar som Takmontör och priset ligger på en 450m2 ex moms,mvh
Klockan: Det är ju bara att hugga på det priset ;)

Låter för billigt för att vara sant. Möjligtvis vid ny papp på det platta taket.
Skall du däremot byta taktyp, till valmat, behöver du först och främst någon form av takstol, som enkelt bör kunna spikas upp på befintligt tak. Ovanpå dessa, råspont, papp, strö- och bärläkt samt inte minst betongpannorna. Till detta tillkommer så fotplåt, hängrännor och stuprör. Materialkostnaden blir minst 50,000:- och skulle inte förvåna mig om arbetskostnaden landar på det dubbla. Skall du dessutom tilläggsisolera kostar det, med utgångspunkt för det pris jag fick nu före jul, c:a 385:- per kubik. Av lösullsisoleringen var halva kostnaden arbetskostnad. Med rotavdrag bör, såvida inte hantverkarna i Sthlm kryddar för mycket, kostnaden landa på dryga 125.000:-. Men, det är en grov uppskattning.

• Gilla
Nicolae
  • Laddar…
vi la nytt tak i sommras. taket är på 121kvm. vi köpte råspont, takpapp, ströläkt, bärläckt, betongpannor, nockpannor, all spik som behövdes. vindskivor,(dubbla) och plåt. med hemkörning kostade detta 25606:- på edvardsson bygg.
vi kompletterade med tex ventinock, ventilationshättor, mer spik!!!, stege till skorstenen, och färg till vindskivorna. detta kostade ytteligare ca 6-7000:- jobbet gjorde vi helt själva, utan nån erfarenhet innan!!!! det var mycket jobb, men väldigt kul. och billigare än att anlita ett företag!! på detta settet så hade vi råd att byta, annars hade det blivit för dyrt.
Min mamma bytte också tak i sommras men lejde bort allt. hon har oxå 120kvm och skulle ha betongtegel med nån board under istället för råspont. med allt material och arbete kostade det ca85000:- innan rot-avdraget. arbetet tog från början till slut 3 dagar....( tänk dig den lönen!!!)
för oss tog det på grund av dåligt väder,(regn,regn,regn...) ca 4 veckor. hade det varit sol hade vi nog varit färdiga inom två.. okej för nybörjare tycker jag...
hoppas uppgifterna hjälper något.

• Gilla
Nicolae
  • Laddar…
lite rättning vad gäller priset på min mammas tak.. hon betalade 60000:- för taket, efter rotavdraget..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.