7 081 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Konstruktion av gavelsprång ?
Medlem
· Lotorp
· 109 inlägg
Hej
Finns det någon här som vet om någon översikt över olika sätt att konstruera och dimensionera gavelsprång ?
Efter lite eget funderande tycker jag att den konstruktion jag bifogat borde duga (har inte dimensionerat än dock, och inte bestämt hur mycket snickarglädje vindskivan skall få utan att det blir för mycket kitch).
Vad tycker de ärade medlemmarna på detta forum ?
mvh
Magnus
Finns det någon här som vet om någon översikt över olika sätt att konstruera och dimensionera gavelsprång ?
Efter lite eget funderande tycker jag att den konstruktion jag bifogat borde duga (har inte dimensionerat än dock, och inte bestämt hur mycket snickarglädje vindskivan skall få utan att det blir för mycket kitch).
Vad tycker de ärade medlemmarna på detta forum ?
mvh
Magnus
Medlem
· Östergötland
· 179 inlägg
Den duger bra! 30-40cm utsprång är lagom.
Medlem
· Lotorp
· 109 inlägg
Hej injonil
Eftersom jag inte skall ha tegelpannor skall jag inte heller ha bärläkt. Det jag planerar är ett grönt tak, och jorden ger ju till skillnad från bärläkten bara tyngd, ingen styvhet och bärförmåga. Därav behovet att styva upp underifrån.
mvh
Magnus
Eftersom jag inte skall ha tegelpannor skall jag inte heller ha bärläkt. Det jag planerar är ett grönt tak, och jorden ger ju till skillnad från bärläkten bara tyngd, ingen styvhet och bärförmåga. Därav behovet att styva upp underifrån.
mvh
Magnus
Medlem
· Lotorp
· 109 inlägg
Hej Jonas, och tack för rådet.JonasFapejo skrev:
Fapejo, är det möjligen www.fapejo-bygg.se i Finspång ? Det vore ju kul, eftersom jag bor i, och skall bygga i, Finspång. Jag kanske skulle komma över och diskutera om det är något ni borde göra åt mig ?
mvh
Magnus
Klicka här för att svara