Byggahus.se

Takbyte - tegel till plåt sekelskifteshus

1. O
    Medlem Nivå 7
    Hej! Har en sekelskifteskåk i Stockholm, det är en fin gammal trävilla med ca 250 kvm plåttak som det lagts tegelpannor på någon gång innan kriget. Kikat under pannorna och de har spikat läkten direkt plåten och sedan monterat pannorna. Fotplåtarna ca 55 meter runt om hela huset behöver också bytas liksom regnavvattningssystem. Funderar på att skicka tegeltaket och montera ett nytt plåttak istället. Vinden har ingen som helst isolering idag, men tänkte göra en invändig isolering i nästa steg.

1. Vad bör jag budgetera för kostnad för takbytet, alltså ungefär - det är säkert en hel del
    snickerijobb / spont som måste bytas ut då det läcker på sina ställen.

2. Arbetstid ungefär ? Det lär behövas ställning (ca 10 meter från marken) för att genomföra bytet

3. Vilken typ av plåt (svart) bör jag välja till detta gamla hus, Galvad, zink eller vad ? Jag vill ha minimalt med underhåll, dvs ingen målning.

4. Något jag bör tänka på i samband med takjobbet med avseende på en framtida isolering av vinden (inifrån) ?

Hälsningar

Tummen mitt i handen

2. J
    Medlem Nivå 3
    Anlita en firma, beroende på vad du väljer för plåt så ligger väl kvm priset på 500kr upp till 1100kr. Ställning måste du ha.

3. P
    Medlem Nivå 3
    Vill du slippa underhåll hade jag lätt valt rheinzink. Finns i en mörk mörk grå legering (Nästan svart) som är sjukt snygg! (Dock ej billig) Och se till att få det gjort när det är varmt ute och av en plåtis som gått rheinzink kurs, då det är väldigt mycket special om man jämför mot vanlig lackad PLX. Så dyrt blir det, men jäkligt fint å ska hålla otroligt bra om det är rätt gjort.

4. J
    Anonym
  5. P
    Medlem Nivå 2
    nja rheinzinken är inte riktigt så bra som det sägs den är utvecklad för klimatet på kontinenten och passar inte riktigt för nordiska länderna enligt min åsikt. men är du olof 63 nyfiken på hur det ser ut så ligger det på taket på dhl:s kontor efter bergshamraleden. där sitter det även fasadplåt i rheinzink.

6. C
    Medlem Nivå 1
    Tänk på att du kanske måste byta ut all råspont om du vill få ett fint plåttak utan massa bulor. Det kan ju ha hänt en hel del med virket på 50-60 år...
    Det hade nog varit väldigt snyggt att lägga en skivtäckning och ha fotränna som vattenavrinning.
    Det är inte alls något problem att använda rheinzink i sverige, det måste bara läggas rätt. Rheinzink finns i tre utförande, valsblank, förpatinerad och förpatinerad skiffergå
    Men rheinzink är ca 50% dyrare att lägga än vanlig plx

lycka till