Tak & Vind
joflopp: Du kan tvingas hugga upp råsponten om det vill sig illa och det börjar brinna/glöda/pyra under denna. Vid låglutande tak kan det även vara riskabelt vid kanterna där man kan få fyr på något bakom de översta panelbrädorna. Är man certifierad för heta arbeten får man snällt släpa upp yxan även om det läggs takduk på betongtak.
sophiet: Hej! Vi har köpt en lägenhet högst uppe i ett hus från 1940-talet. Vinden ovanför oss används inte, men vi kan ev. få köpa den. Jag har förstått att det är ganska mkt krångligt pappersarbete, men om man bortser från det så länge... Vi hade (om det går) tänkt ta bort taket i vardagsrummet, för att få lite takhöjd på lägenheten, och sedan sätta en trappa upp där för att
wretan: tjamoss! Som många andra så har även jag tankar på att höja till nock i ett av de övre rummen på vår 1½plans-villa. Har idag fungarande takfotsventilation och bra drag i ventilerna på gavlarna till kallvinden. Dock så är dessa ventiler satta väldigt lågt och detta skapar problem för mig när jag vill höjja innertaket till nocken. Vad göra? Jag vill ju utnyttja maximal takhöjd
Mäster: Skruv eller märlor kvittar det samma, med märlor går det snabbare, men skruv funkar det med, De harl den fördelen att man kan skruva loss och justera, om man inte blev nöjd med rakheten eller nåt.
Zemerlin: Mäster>> Ja, jag kommer åt dem från vinden (det var därifrån jag installerade dem). Och jag har en centralfläkt med utsug och insug av luft och som står och snurrar dygnet runt uppe på vinden. Ett sånt system är tydligen inte att föredra idag vad jag har förstått, då själva utsuget av luft är ganska klent. Skall dock se om jag kan komma åt och lägga ny plast mot pottorna frågan
Manberg: Jag ska försöka förklara så gott jag kan. Jag utgår ifrån att du har ryggåstak, alltså takåsar. Om man utgår ifrån att du har sammanlagt 3 takåsar. En Nockås, sedan en på var sida ungefär halvägs ner mot väggbandet så ska du se till att det är en hyfsat rak linje Nockås-Mellanås-Väggband. Vissa sågar ur ett spår i väggbandet för att fälla in innertakpanelen, vissa
DALASOL: Hej. Efterssom denna tråd blev aktuell igen, måste jag göra ett tillrättaläggande. Jag skrev, den 17/4 2009, i denna tråd: citat..Jag kommer att placera fläkten högt och ut genom överbliven pipa i skortstenen...slut citat. Att ta ut luften från vinden genom en överbliven pipa är numera inte tillåtet p.g.a. brandrisken. Gnistor skulle kunna ta sig in från eldningspipor bakvägen in
Silvertronen: Ekonomistål i Kil har snygg pannplåt i olika färger.
ArneTW: Metall har ju en del tendens att vara lite temperaturtrögt och därmed dra till sig lite kondens. Skulle den värmas slipper man ju kondensen... kanske lite då. /ATW
Cris47: Hej! Tack för svaret! Det låter rätt så enkelt eftersom man kan lägga om en del av taket åt gången. Jag hade tänkt cirka 145 mm isolering så det hela borde inte vara tyngre än det befintliga taket. Kanske räcker det med 170 mm regler då. Stugan har original lockpanel på utsidan och jag hade tänkt ha den kvar och lappa och laga ovanför. På långsidorna borde man kunna klä in
Dalbotant: "nu ligger det gammal träflis som papp" - om det är ett spåntak så är det tio gånger enklare att lägga masonit direkt på spånet och sedan läkta om istället för att riva av allting och lägga papp. Fast jag vet ju inte om ni har spån, lite osäker på din beskrivning men bara ett tips.
pjac: Lindab har även taksäkerhetsprodukter http://www.lindab.se/dokumenter/roof_safety_system_inspiration_se.pdf
kalleboston: Får jag ge min åsikt ser det inte så tokigt ut. För det första ser det ut som papp man sätter med stifthammare och inte vanlig tjärpapp, den klassiska som man sätter med pappspik. Sen ang den översta läkten så kan det ju vara bra att ha nånstans att sätta foten när man är på nocken. Den är helt säkert tillfälligt satt..
Knecke: Hej, tack för era svar. Det känns lite som att jag kommer få reda på hur illa det är först när jag river bort pappen. Jag kunde som sagt inte se några större skador på vinden, dock var det väldigt dålig sikt ner mot takfoten pga att det ligger drivor med isolering ut mot takfoten. Men jag kanske ska ge mig upp med en kratta och försöka räfsa undan lite för att se mer. Det är
hempularen: Att pannorna ser ut så där är inget problem annat än ev. estetiskt. Det intressanta är ur det ser ut under pannorna, hur ser underlagspappen ut?
Peter Malmberg: Jag har ett äldre hus, ca 160 år. Nuvarande tak lades ca 1975 och är i behov av omläggning, d v s ny papp och ny strö- och bärläkt. Även vindskivor behöver bytas. Huset har 2 skorstenar och 3 takfönster. Finns det någon tumregel som säger något om kostnad per kvm? Jag har tänkt behålla takpanorna och låta yrkesfolk göra arbetet. Skärfet
ChrilleL: Droppar från Asfalt tak gör att mitt koppartak på vissa ställen förblir ooxiderat, vad gör man? Finns det medel att lägga där kopparn blir ren koppar? Slits koppar på såna ställen mer? Är det risk att det går hål?
cheetah1: Undertrycksventilation i huset, övertrycksventilation på vinden. På det sättet kommer ingen fuktig luft från huset upp på vinden. Övertrycksventilationen på vinden ska bara gå när det är torrare ute än på vinden. När det behövs kan man ha nån form av stödvärme på vinden (några hundra watt räcker), typ vid rå och kall väderlek, när inte fläkten kan köras. Skissar själv
Olaan: [citat] Tack för svaret! Vi har en klassisk 50-tals villa på 1 1/2-plan, där två tidigare vindsutrymmen med snedtak är omgjorda till barnrum. Vi har isolerat så gott vi kunnat innefrån för att inte stjäla så mycket utrymme, men rummen blir gärna lite kalla på vintern och varma på sommaren. Vi löser detta med att låta dörrarna stå öppna, då det behövs väldigt lite för att
Pablo: Jag tycker att microlit är kalas! Man kan måla gips/spackel med en omgång grundfärg eller takfärg innan man sätter upp microliten, dels är det lättare att se om man har missat i spacklingen och dels suger underlaget mindre lim. Microliten hjälper dig att få ett jämt och snyggt tag som inte spricker i de spacklade skarvarna, men se upp med ojämnt spackel som står ut, det döljs inte,
Egon84: Behövs det verkligen en luftspalt för att ventilera i takfoten om man har gavlarna helt öppna? Jag håller på och bygger en isolerad del i mitten av en lada, och det kommer ju ventilera ordentligt ovanför isoleringen.
Nilvert: Nej så länge de e inne och torrt och varm är det nig inga problem. Tänkte bara på plyfan vi satt i uthuset på landet där det inte alltid är varmt och torrt. Där har den blvit lite trött. Men när du har 60cc är det nog bättre med plyfa än utan.
snickar_lasse: Tjenare ! skulle vilja höra vad det finns för åsikter om denna produkt,fördelar- nakdelar.Har själv använt denna ett antal gånger.Jag tycker detta är en kanon bra papp.
gaia: [citat] vitt mögel kommer snabbt, på vintern ser man rimfrost på ytor där fukten sätter sej mest... gaia
lilyrose: jo jag förstår att takstolstillverkare måste bygga takstolarna och veta att vindan ska inredas. men det låter ju hoppfullt om det går.. nyfiken på vad som menas vad dyrt skulle kunna vara.. nu när jag vet att det går så ska jag höra med takstolstillverkare vad det kommer att gå på.. tack igen.. för alla svar..
john_l: Lösningen på detta problem blev till slut att jag mailade Icopal och frågade om de hade något tips. De hänvisade mig till Areco i Malmö (http://www.arecodirect.se/malmo/index.php). De tog hem 20 plåtar och 6 nockpannor i rätt färg för mig till ett helt ok pris. Jag betalade cirka 200 kr kvadraten för palatsröda pannor som måste beställas från Icopal, ingen lagerhåller dem. Som