5 560 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Ny råspont på gammal?
Vi ska byta tak till våren och har planer på att göra jobbet själva med hjälp av 5-6 personer. En besiktningsman vi anlitade vid husköpet tipsade om att lägga ny råspont uppe på de befintliga bräderna från 1920. Så här i efterhand fattar jag inte riktigt varför. Enstaka brädor behöver absolut bytas men i det stora borde det räcka med ny papp (eller masonit som vissa förespråkar) . Om nu taket vore så dåligt att ny råspont behövdes skulle man väl inte vilja ha kvar det gamla under?
Vi har kallvind där i stort sett hela taket är besiktningsbart underifrån och 180kvm råspont med 4 ränndalar lägger jag inte för skojs skull.
Finns här någon som gjort detta eller hört något liknande?
Finns här någon som gjort detta eller hört något liknande?
Hej
Taket är från 1920? då gissar jag att du har vanliga brädor (utan spont) med underlags papp, jag skulle ha bytt det som behöver bytas, sen på med underlagspapp, onödigt att byta friskt virke och att bygga in gammalt virke skulle jag aldrig göra.
Tips: Testa icopal flexilight, något dyrare än YAP2200 men MYCKET lättare att jobba med.
Taket är från 1920? då gissar jag att du har vanliga brädor (utan spont) med underlags papp, jag skulle ha bytt det som behöver bytas, sen på med underlagspapp, onödigt att byta friskt virke och att bygga in gammalt virke skulle jag aldrig göra.
Tips: Testa icopal flexilight, något dyrare än YAP2200 men MYCKET lättare att jobba med.
jag och min man gjorde just detta jobb i sommras.. mitt hus är från 1926, med stora brädor som råspont, sedan var det gammalt sticketak,dålig knapphänt läkt, och lövtunna pannor... vi visste att det var dåliga brädor i olika tjocklek så vi rev allt och började om.. taket är på 120kvm och vi gjorde jobbet själva, med ytterst lite hjälp.(opålitliga lata släktingar) sammanlagt blev kostnaden ca 35000:- och tog ca 4 veckor på grund av en massa regn.. vet inte hur jag lägger in bilder. vekar väldigt krångligt!!!
Klicka här för att svara