Hejsan.
Håller på och ritar på mitt blivande garage. 6645*9645, Taket 27 graders lutning.
Jag vill komma ifrån regellabyrinten som jag kommer få med fackverkstakstolar
då jag skall använda vinden som förråd. Ramverkstakstolar skulle göra susen.

Kan jag ha ramverkstakstolar utan mellanstöd?
Spännvidden är 6505mm.(innermått 6405mm, 50 + 6405 + 50=6505mm)

Går det med vanligt K-virke eller kertobalk kanske?

Skulle vara trevligt och höra från någon som byggt med liknande mått och takstol?
Irriterande att inte kunna rita vidare.

(Hoppas imported_byggaren läser detta och svarar) :blushing:

Tacksam för alla svar.

/Niklas
 
Jag har 7.20m i spännvidd med ramverkstakstolar, som sitter på cc60.
De har även en förstärkning påspikad på underramen.
 
Det var skönt att höra. Byggde du själv eller beställde du? Vilka dimensioner och vad för slags virke blev det? Vill helst köra 120cc. Sugen på att göra dom själv bara för att kunna säga att man gjort dom själv. :D

Tack för svar.

Niklas
 
Beställde, från Rättviks takstolsfabrik.
K24 i underram, förstärkning och överram (heter det så tro).
Dubbla 45x220 i underramen.
Jag ville helst slippa mellanbalken, och då var cc60 ett alt. :)
 
Någon mellanbalk är inte något alternativ för mej då jag skall ha en bred port. (5040mm)

Borde inte kertobalken vart ett alternativ för att slippa mellanbalk?
Vad gick kalaset på? Med moms och frakt.

Jag skulle vilja ha ramverkstakstol på cc120 utan extra balk för förstärkning.
Tror ni det inte det går med kertobalken?? (Säg ja snälla) :P
 
30663:- ink frakt och moms.
Varför är inte cc60 ett alternativ? :)
 
Oj det var mycket. :x
Med cc60 blir det nästan dubbelt så många takstolar. (17 istället för 9)
Tror man kommer undan billigare med rätt dim på cc120 takstolar.

Beställde offert (takstolsfabriken) på fackverkstakstolar 9st, det skulle kosta 10500kr med moms och frakt. Väldigt billigt tycker jag.
Förstår att de kommer bli dyrare med ramverkstakstolar pga dim men inte mer än dubbla kan jag tycka. Men iof så tycker jag så mycket. :P

Får jag passa på att fråga hur du skarvade hammarbandet, syllen och den stående infällda regeln om du hade en sådan?
 
C
Du skulle ju även kunna överväga takbalkar på en nockbalk istället för takstolar.
 
Lägga nockbalken på stolpar i ytterväggarna? Svårt då jag ska ha en bred port.
Har redan övervägt det och kommit fram till att jag inte vill ha det.
Jag vill undvika stora tunga saker så gått det går.
Jag vet ju vad jag vill ha men undrar mest om det är någon som gjort liknande eller har kunskap för att säga att det går.
 
Anledningen att de blev cc60 var för att slippa mittbalk, enligt konstruktören.
Så om det stämmer, vilket jag antar så, så lär du inte få det att hålla med cc120 utan mittbalk. Tänk på att mina takstolar är förstärkta nertill dessutom.

Långsidorna är byggda i 2lika långa sektioner var, hammarbandet är skarvat mitt på, den stående/infällda regeln (bärlina) är skarvad mitt på dessa 2 sektioner. Syllen är skarvad på samma ställe som hammarbandet.

Jag valde mellan 16500:- (takstolar ink frakt) och mittbalk eller 30663:- för att slippa balk.
Jag hade gärna valt 16500:- alt. om det hade funkat, men.. :)
 
Redigerat:
Du är inne på lika udda tider som jag. Nattuggla?

Är rädd för att du har rätt.
Men jag hoppas fortfarande att dom 70cm som skiljer sig på spännvidden mellan ditt och mitt garage skall vara till min för del. Att det går med cc120 alltså. :P
Får väl ta det där med förstärkningen om de krävs.
Eller fackverkstakstolarna. q(;^;)p
Skulle vart så jä**a skönt med lite förråd på vinden.

Var alltså inte kertobalken på tal när du fixade dina takstolar?
Borde vart ett alternativ tycker jag. Kanske jag som är trög. (ingen konstruktör direkt)

Har skickat begäran på offertar från flera med ramverkstakstolen så hoppas de säger till om de inte går. :P

Får bygga dem i kolfiber, titan eller kevlar så håller de kanske. :D(skämt till dom som inte fattar så slipper jag få konstiga svar)

Håll tummarna för mej iaf.
 
ByggareNick skrev:
Du är inne på lika udda tider som jag. Nattuggla?

Håll tummarna för mej iaf.
Nattskift :)

Och visst håller jag tummarna att det ska funka enligt dina önskemål!
 
Fick en offert idag på ramverkstakstol.
Han ringde och väckte mej idag efter att jag jobbat natt.
Han ville veta om 27grader var ett heligt mått, det skulle tydligen bara bli 1m till tak om man körde med den vinkeln så han frågade om han kunde köra på 34grader och det gick ju bra så klart för jag var ju inte vaken.

Nu blev det takstolar med 34graders vinkel cc120 och 2 extra förstärkningar i underramen på varje takstol, 3 st 45*220. Detta var möjligt då jag sa att jag skulle ha det som förråd. Skulle jag haft det som bostad så var gunget inte accepterat.

Jag frågade oxå om kertobalken och han sa att även den skulle behöva en förstärkning och då skulle de bli bra mycket dyrare..

Hela kalaset slutade iaf på 21000kr men de blir lite mindre då jag kommer ta bort förstärkningen på första och sista takstolen då dessa står på regelstommen.

Det var möjligt iaf. Skönt.

Niklas
 
Står inte den första takstolen över portöppningen? borde isf behöva ha samma bärighet om inte mer för det får ju inte svikta i portöppningen... bara en tanke.


ByggareNick skrev:
Fick en offert idag på ramverkstakstol.
Han ringde och väckte mej idag efter att jag jobbat natt.
Han ville veta om 27grader var ett heligt mått, det skulle tydligen bara bli 1m till tak om man körde med den vinkeln så han frågade om han kunde köra på 34grader och det gick ju bra så klart för jag var ju inte vaken.

Nu blev det takstolar med 34graders vinkel cc120 och 2 extra förstärkningar i underramen på varje takstol, 3 st 45*220. Detta var möjligt då jag sa att jag skulle ha det som förråd. Skulle jag haft det som bostad så var gunget inte accepterat.

Jag frågade oxå om kertobalken och han sa att även den skulle behöva en förstärkning och då skulle de bli bra mycket dyrare..

Hela kalaset slutade iaf på 21000kr men de blir lite mindre då jag kommer ta bort förstärkningen på första och sista takstolen då dessa står på regelstommen.

Det var möjligt iaf. Skönt.

Niklas
 
Sitter ju en jätte limträbalk där.
Jag är ju ingen konstruktör men skulle gissa på att det räcker.

Skall ju givetvis kolla upp de innan jag smäller upp det.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.