Tak & Vind
Stefan N: Sånt plåttak ser ju ändå ut som skit, räkna med omläggning om inte annat av estetiska skäl.
FG: Vill man vara på den säkra sidan så är det isolering på utsidan som gäller. Att isolera på insidan är nästan alltid en chansning. Ju mer isolering - desto större risk för problem. Det här med luftspalt har ju ändrats genom åren, mellan liten luftspalt sedan skulle man ha stor luftspalt, och sedan något där emellan. När vi la om taket för drygt 12 år sedan fick vi rådet att
KnockOnWood: Kanske ett sådant här fågelband kunde funka där? [bild] Asch, bilden syns ju knappt Se här: http://benders.se/tabid/117/articleName/9107/Default.aspx
Roosen: Efter att ha pratat med ett par olika isoleringsföretag, med olika isoleringsmaterial och konstruktioner, så har jag kommit till beslutet att bygga en uteluftsventilerad luftspalt. Alla tror att det kommer att fungera utan luftspalt, men att de helst skulle se en luftspalt för att vara på den säkra sidan. Så så får det bli... Men jag kommer inte bygga en spalt för "fullt blås" utan den
AntonBe: Även jag har ett 30-talshus och står inför en takrenovering inom en snar framtid. Huruvida vi ska tilläggsisolera taket eller inte har vi inte bestämt (huset har en boarea på ca 250 kvm, så vi behöver inte riktigt en varm vind, men funderar på det ändå för att öka värdet och inreda något roligt på vinden). Kan du beskriva lite mer varför du tycker att Bauder PIR är ett bättre
TrolliBoll: Råspontluckorna ska INTE skarvas över samma takstol. http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=7722
jävla_hus: Vad tyckte besiktningen om takpappen? Var har du värst mögelpåslag, där ni har luckor och dörrar eller andra ställen? Jag har väldigt svårt för att tro att tätare dörrar/luckor skulle ge mer problem än otäta, kan det vara en slump att det blev värre just efter tätningen? Möjligen skulle jag kunna tänka mig att efter ni har tätat så den fuktiga luften blivit mer stillastående
Rune E: Hej alla. Det här är min första post i forumet! Jag tänker bygga ett ljuddämpande innertak 2,5 x 4.6m till ena halvan av mitt sovrum och hoppas på hjälp med materialval och dimensionering av bärverket. Hyresvärden tillåter ingen åverkan på det ordinarie taket vilket utesluter ett nedpendlat tak. Skruva i väggarna går däremot bra. Rummet är 4,6x4,5m och den långsida som vetter mot
Elkludde: [citat] Helt tät i alla spikhål är nog svårt, men som du själv antar så blir yttertaket så tät så det blir inget vatten på undertaket om yttertaket det är välgjort o korrekt plåtning,kondens på undertaket är obefintligt men panntak
heavymaker: "Frågor och idéer mottages tacksamt". Vad behöver du för info? p.s. Jag har sett konstruktionsritningar på nätet, men de har inte varit tillräckligt detaljerade.
mandg: Hej! Skall lägga plåttak på min lillstyga (tvättstuga) Såg att taket var rent å skogen snett och buktade kraftigt in på ena halvan. Har nu rätat upp taket så att det är rakt (plant iallfall) men skulle behöva lite tips på hur jag får "lådan" snygg. https://www.dropbox.com/s/qa55w8icxr58iiq/2013-09-16%2020.23.32.jpg Tar tacksamt emot ideer och tankar omkring detta.
parnygards: Hej! Har tvenne kattvindar som är i behov av avluftning samt sanering av ytmögel. Inspekterade vindarna inför detta arbete och fann att den ena (norr) vinden är väsentligt skitigare än den andra (syd). Det ligger en tunt lager damm över hela vinden. På motsatta vinden är det hur (nåja) rent som helst. Båda vindarna har gott om luft vid takfoten. Nån som begriper varför? Är det
Prosit: Det har stått lite still ett tag nu, men efter att ha haft en snickare hemma för diskussion av lösningar (han har inte tid att göra jobbet själv) så får det bli så här: * Utrymmet under det utskjutande taket byggs in i en "låda" som sedan kläs med plåt. * Takstolarna byggs på med kilformade påbyggnader så att nocken blir c:a 20 cm högre men nere vid takfoten bibehålls nuvarande
Drosen: Efter förnyad kontakt med sotaren så backar han på kravet att jag måste putsa skorstenen. Jag vet inte om det beror på att han nu tittat noggrannare på de foton han tog av skorstenen eller inte. Han la in en brasklapp att om den börjar se sämre ut invändigt om några år så måste jag då glidgjuta om kanalen. Min Fredag den 13:e tog en bättre vändning efter detta :).
Pappillon: Hej, alla hjälpsamma snickare! Jag lade ett plåttak för några år sedan och nu har jag upptäckt att takstegen har bucklat plåten som har takpanneprofil. Jag vet att jag var väldigt noga när jag monterade stegen eftersom jag var skeptisk till att plåten som är 0.5mm skulle klara av det. För säkerhets skull monterade jag två band över nocken eftersom jag var rädd att det skulle bli
D09: http://www.stegproffsen.se/varumarken/wibe-ladders/takstege-stal-trp-plattak
snickjon: Har kopierat detaljerna som finns inne i huset och fört över dem till stolpar & räcke. Anledningen till konsol och inte till lång stolp i ytter hörnen är, lite luftigare samt att vi gillar konsol stilen lite bättre. Skulle det visa sig efter några år att taket hänger ner sig så då får jag sätt i lång stolp. Panel, 45 isolering, gammla panelen och 3" plank.
Stefan LA N: Hej Viktor, efter diverse samtal är jag inne på din linje. Vi får se vad det blir för typ av isoleringsmaterial i slutändan. Vad jag förstått så ligger Foamglas på ungefär dubbla priset jämfört med cellplast. Jag har dock inte tagit in offerter ännu. Det är kanske lite överdrivet med Foamglas i vårt fall då vi tex inte direkt har någon tung trafik på terasstaket.
Hifi: Ja, relining känns helt klart som en vettig lösning. Vad finns det för nackdelar med detta? Någon som gjort det i villa och kan dela med sig av erfarenheter? Är det väldigt dyrt? Om man ändå har en reliningfirma hemma för att fixa avvattningsrören på taket så kanske man kunde passa på att köra avloppsstammarna också. För dessa hade jag annars tänkt byta om några år, också i
FG: Anledningen till att jag vill ha klimatvind är för att jag tänker bygga en vindslägenhet och har i dagsläget vissa mögelproglem. Det kanske avhjälps med FTX-system som också står på att-göra-listan, men det skulle kännas bra att få det riktigt gjort.
Bitte53: För några år sedan såg jag ett litet annorlunda gästhus i en tidning (Kan ha varit Allt om fritidshus eller På landet eller ngt llknande). Huset bestod av en länga med ett antal smårum med dörrar på rad (eventuellt mot en liten veranda). Finns det någon som kan hjälpa mig att hitta det igen? Antingen i vilken tidning det var eller länk om det finns på Internet. :)
Janen: Jag skulle börja renovera vinden på vårt gamla torp som har jordgolv som isolation, men har upptäckt att alla fyra tvärsgående stockar som håller ihop de översta längsgående stockarna som takbjälkarna stödjer emot, mer eller mindre är på väg att krypa ur sina fästen, på höjden och lite på längden....om ni förstår vad jag menar. Bilderna visar ganska tydligt problemet på en
Matarese: Jag la oljeboard på pärten, gick snabbt. Nu i efterhand så hade jag nog tagit bort allt ner till ås/mittås stockarna och lagt ett nytt regelverk (~5...7”) lagt i isolering och luftspalt och sedan på med spånt och papp. Detta för att få lite extra isolering till mitt nuvarande 195mm isolering (eldar med ved idag,så i dagsläget gör det inget med så lite isolering "bara att
Goteborg: Om det är tillfällig lösning, presenning av lite bättre sort än byggmax? Om det är lite längre tillfällig lösning så tror jag det kommer fungera utmärkt med byggmax trp 20 plåt och lite tätband.