F
FelixS: Jag ville inte ha någon skarv som vattnet kommer rinnandes emot vid toppen av trekantlisten så jag gjorde en "ås" längs taklutningen med trekantlister på vardera sidan av en 45x45 mm regel. Kanske lite onödigt att lösa det på detta sätt, men som amatör vill man välja säkra lösningar. Finns det något knep för att lösa det på annat sätt så upplys mig gärna. Bra att veta om man
12 svar · 27,1k läst
·
J
jlossint: Du har eller hade ungeför samma problem som jag. Vad blev det? Nytt tak eller .....
2 svar · 4,0k läst
PNO
PNO: Bygghandlare med något vett i skallen och intresse av att i alla fall få något betalt för skadat material brukar kunna sälja en hanteringsskadad rulle takpapp för bråkdelen av priset på en hel. Samma om man bara behöver en mindre bit av något skivmaterial, en liten skvätt murbruk eller så - leta upp något trasigt och be om ett bra pris. Och jag har hittills aldrig hittat en
3 svar · 4,0k läst
Han i Skogen
Han i Skogen: Ja som rubriken meddelar letar jag firma som gör detta! Ska bort med flagnande färg på mitt hus och vill få det målat med Noxyde! Tips mottages jättegärna! Jag håller till i värmland
0 svar · 1,8k läst
K
kladde: Taket i våra rum (lägenheten) har stora betongplattor. I vissa rum kan det finnas 3 plattor som ligger an mot varandra med fula skarvar mellan de. Kan man på något sätt maskera de så de inte syns? Går det bra med bara spackel? Är rätt att det börjar spricka i spacklet då taket kanske kan ha små moment och kanske röra sig något. Eller har jag fel? Hur kan man få bort dessa fula
0 svar · 2,0k läst
I
ivarssonivar: För att få ett sånt platt tak tätt måste man lägga takpapp och på sånt platt tak funkar bara den takpappen som "proffsens" lägger för den som man kan lägga själv funkar inte på tak med så lite lutning.
1 svar · 5,6k läst
·
K
klippor: Jag skulle vilja ha utloppet från stupröret på det högra hörnet. Hur skulle ni lösa detta snyggast och enklast? Det går tyvärr inte att gömma ett horisontellt rör under "takutsprånget".Jag vill inte gräva stenkista, och dra till dagvattenledning blir dyrt. [bild] [bild] Ta bort den lilla trappen (dörren används knappt) och lägga ett rör längs med grunden ut till hörnet. [bild]
0 svar · 2,0k läst
Locke
Locke: Vet ej. Vi får väl se - har just satt Divoroll på min kåk.
22 svar · 7,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Vi kanske missförstod varandra Du skrev [citat] Det var det jag vände mig mot. Men det är klart att en viss fuktvandring kan ske, men inte så det droppar ner i hängrännan. Det viktigaste är nog att ytbehandla ovansidan, så slipper du få in fukten i betongen. Vad som är bäst, epoxi eller uretan, kan jag inte bedöma.
6 svar · 5,0k läst
·
O
oceanis: [citat] Inte helt korrekt! För då kan man inte ha vanligt papp utan då ska man ha takduk som är diffusionsgenomsläpplig typ Divoroll RU som är lämplig för råspont. Om du använder Feeling Wood direkt mot råsponten och sedan har papp kommer du att få fuktskador pga att du får kondensering på undersidan av pappen. Men detta kräver att du har ett annat material över duken såsom tex
8 svar · 11,5k läst
V
vectrex: Det är ju en smaksak men förslagsvis samma taklist som du har i resten av huset. Jag tycker en vanlig hålkärl är snygg, inte för stor bara.
3 svar · 8,3k läst
·
A
aivo: [citat] Verkar bra men har lite dålig koll på att sätt upp en sådan lösning ( Just nu iafl). Men hade man kunna mecka ihop det med en fläktstyrning så hade det varit Bingo!
17 svar · 7,8k läst
·
MB77
MB77: Ja är det något man inte ska snåla på så är det väl ställning, otroligt mycket lättare när man har en riktig ställning, framför allt om man har typ Haki så man får med sig sågar med sågbord och alla andra verktyg man behöver.
4 svar · 1,1k läst
R
radman: Funderar på att installera en kamin och skorsten. Jag har shingel på taket och undrar hur man installerar skorstenen på bästa sätt utan att riva upp en massa shingel. Jag sågar upp hålet för skorstenen innefrån och räcker det att man pillar upp en kant på shinglen, typ 10-20 cm och sen försiktigt för in plåtplattan (som skorstenen sitter på) under shingeln. Sen klistra, spika och
0 svar · 3,0k läst
bobbo77
bobbo77: gör det rätt istället!!! kanske kan du lägga lagningsmassa över vintern men läcker det in vatten och har gjort det ett tag kanske även undertaket behöver bytas nästa år... vatten rinner ju som bekant neråt så någon ledtråd kanske du får vid ett kraftigt regn..
1 svar · 1,7k läst
pelpet
pelpet: Jag har en takstege på mitt eternit-på-boardtak som orsakade läckage. Anledningen var att man fuskat och borrat hål rakt igenom både eternit och board och skruvat där, och till råga på allt i dalarna på eterniten. Hör med sotarn vad de vill ha för stege och skruva i eternitens toppar så ska det nog gå bra.
1 svar · 8,5k läst
M
marie-lo: Tänkt byta tak men det verkar trögt. 5 varit och tittat... men de har inte skickat en offert eller hört av sig att de inte är intresserade. Endast muntligt ca-pris. Känns osäkert då en skriver endast summa material och arbetskostnad. Inget om vad som ingår. Skulle vilja veta om det ska vara mer specificerat så jag vet vad som ingår. Eller tänker jag fel?
0 svar · 2,2k läst
D
Decamber: Funderar på att fasa av kanten med takklister (svart gucka) och låta det bli en liten rännil. Vad tror ni om det?
2 svar · 1,7k läst
F
Fabba: Tack!
10 svar · 7,7k läst
F
10 svar · 7,7k läst
P
poppe12: Hej jag håller på och lägga om taket men stött på ett bryderi. vad gör man med utvändigt hörn. Jag har en ståndplåt som jag ska sätta utanpå men hur gör man innanför? enligt takpappsleverantören ska takpappen gå upp 20 cm runt hörnet. Underlagspappen sitter men är nog inte tät i jusst hörnet. [bild] Hjälp! :(
0 svar · 11,8k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Jag kan tänka mig att rätt sorts underlagspapp gör att ytpappens livslängd ökar. Om ytpappen läggs direkt på råsponten bränner den väl fast rätt mycket längs kanterna? Och spricker lättare när råsponten rör sig med varierande fuktnivåer.
12 svar · 47,8k läst
timp
timp: Tack för svaret! Så hade jag börjat göra men då fick jag höra 15cm men det lät väldigt mycket. Så då fortsätter jag med 5cm.
2 svar · 9,3k läst
F
Fredrik Melander: Tack för input, bra poäng.
2 svar · 3,3k läst
haavard
haavard: [citat] Om du bygger om så mycket att du får bättre plats måste du nog ha bygglov, åtminstone om det finns en detaljplan. skiljer det bara lite kan det vara att det räcker med en anmälan om ändring i bärande konstruktion. Fråga kommunen!
2 svar · 3,4k läst
A
andersmc: [citat] Det är inte DEN snedskärningen TS undrar över. Jag tror att snedskärningen är för att den övre pappen ska fästa mot underlaget, inte mot den undre pappen. Den undre pappen är spikad, så det kan leta sig in vatten under den. Kapillärkraften och låg lutning kan ställa till det.
6 svar · 3,6k läst
T
ToRy: [citat] Slut på semestern....:confused: ;) Du har onekligen rätt i ditt resonemang. Pannorna är ju dock inte gjutna mer exakt än att de kan justeras i bredd en millimeter eller två i förhållande till pannan bredvid. Då tänker jag på de spår där den ena pannan ligger ovanpå den andra. Knör man då ihop alla pannor på ena sidan taket så mycket som möjligt och drar isär på andra
11 svar · 10,5k läst
·
M
malinvist: Funderar vidare på mitt undertak... Förrådet är 6 kvm och ska isoleras/användas som mc garage, vintertid. Någon sa att jag kan köra bara med en duk under plåttaket och strunta i råspont. Vad har undertak/råspont för effekt? Är det fukten som leds bort? Har isf duken samma funktion, eller?
0 svar · 1,2k läst
T
MaxPax: kanske 10% saltsyralösning? bara en gissning... annars finns här en beskrivning, halvbra översatt :D, om hur man tar bort sot från telgelsten: http://www.baomee.info/2/2012/02/hur-du-tar-bort-sot-fran-en-tegelsten-spis.html Jag citerar: hur du tar bort sot från en tegelsten spis Som trä brinner , kan röka släpper genom skorstenen , men sot sippra på en tegelsten spis ansikte och hålla
1 svar · 17,0k läst
M
malinvist: Toppen. Tack för ditt svar! Jag kör nog med råspont...
2 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.