Medlem
· västra götaland
· 6 inlägg
Hej
Är ny här och har vart o kollat på ett hus budgivningen pågår. läste igenom besiktningspappret, och där har besiktningsmannen anmärkt på påväxt på yttertakets insida de har gjort en fuktkvotsmätning i underlagstag och takbjälke och fukt kvoten ligger på 18,4%
taket byttes 2010 av fackman (papp läckt och pannor). Ägaren har samtidigt tilläggs isolerat huset.
Efter detta påträffades påväxt på yttertakets insida. åtgärder gjordes 2011
ångspärr monterades i takbjälkslag
nock ventilation installerades
och pax fläktar i badrum och kök.
Påväxten upphörde enligt ägaren.
Men ändå 2år senare så ligger fuktkvoten på 18,4% borde jag vara orolig över detta?
vad är nästa åtgärd om det blir köp ?
Är ny här och har vart o kollat på ett hus budgivningen pågår. läste igenom besiktningspappret, och där har besiktningsmannen anmärkt på påväxt på yttertakets insida de har gjort en fuktkvotsmätning i underlagstag och takbjälke och fukt kvoten ligger på 18,4%
taket byttes 2010 av fackman (papp läckt och pannor). Ägaren har samtidigt tilläggs isolerat huset.
Efter detta påträffades påväxt på yttertakets insida. åtgärder gjordes 2011
ångspärr monterades i takbjälkslag
nock ventilation installerades
och pax fläktar i badrum och kök.
Påväxten upphörde enligt ägaren.
Men ändå 2år senare så ligger fuktkvoten på 18,4% borde jag vara orolig över detta?
vad är nästa åtgärd om det blir köp ?
Medlem
· västra götaland
· 6 inlägg
Huset är byggt 1970
Mätningen gjordes i januari 2014 (-3grader kallt ) om de nu gör nån skillnad
Ja det är råspont
Mätningen gjordes i januari 2014 (-3grader kallt ) om de nu gör nån skillnad
Ja det är råspont
Vi hade liknande anmärkningar för vårt hus (byggt 1968) när vi köpte 2003.
Vi bytte taket, inkl. ny råspont 2006. Vi hade dock ingen råspont tidigare, utan plywoodskivor,
Den spontana orsaken var bristande takfotsventilation i kombination med trasig ångspärr.
Ingen påväxt efter det.
Vi hade också planer på tilläggsisolering (isoleringen ligger i balar på vinden) men har avvaktat då jag läst om allt för många som får problem.
Fuktmätningar är alltid svåra. Därav frågan om tidpunkten, då senaste hösten ju har varit extremt mild med regn och mycket höga nivåer relativ fuktighet.
Hur är det med takfotsventilationen?
Hur pass kraftig är påväxten?
Är det Anticimex som har besiktigat?
Vi bytte taket, inkl. ny råspont 2006. Vi hade dock ingen råspont tidigare, utan plywoodskivor,
Den spontana orsaken var bristande takfotsventilation i kombination med trasig ångspärr.
Ingen påväxt efter det.
Vi hade också planer på tilläggsisolering (isoleringen ligger i balar på vinden) men har avvaktat då jag läst om allt för många som får problem.
Fuktmätningar är alltid svåra. Därav frågan om tidpunkten, då senaste hösten ju har varit extremt mild med regn och mycket höga nivåer relativ fuktighet.
Hur är det med takfotsventilationen?
Hur pass kraftig är påväxten?
Är det Anticimex som har besiktigat?
Medlem
· västra götaland
· 6 inlägg
Vet inte hur takfotsventilationen ser ut.
Påväxten är inte kraftig prickar på vissa "brädor"
Ägaren påstår att tillväxten slutade 2011 efter åtgärderna gjordes.
Anticimex är det som gjort besiktningen.
Påväxten är inte kraftig prickar på vissa "brädor"
Ägaren påstår att tillväxten slutade 2011 efter åtgärderna gjordes.
Anticimex är det som gjort besiktningen.
Mitt förtroende för just Anticimex och dessa besiktningar är inte högt.
Jag hade, om möjligt, gjort en fördjupad besiktning med en riktig besiktningsman och i samband med detta även kontrollerat takfotsventilationen. Den måste fungera tillfredsställande och vara rätt dimensionerad, för bara gavelventiler räcker ofta inte.
Möjligen kan trät behandlas på de områden där prickar finns för att förhindra spridning.
Jag hade, om möjligt, gjort en fördjupad besiktning med en riktig besiktningsman och i samband med detta även kontrollerat takfotsventilationen. Den måste fungera tillfredsställande och vara rätt dimensionerad, för bara gavelventiler räcker ofta inte.
Möjligen kan trät behandlas på de områden där prickar finns för att förhindra spridning.
Om det bara är på vissa brädor, men inte andra, så kan det också bero på dålig hantering av virket innan det spikades upp. Har du foto?
Skulle inte bli förvånad om det på majoriteten av Sveriges vindar är förhöjda fuktkvoter under vintern. Tycks vara ett vanligt problem.
Om det är så som ägaren säger, och om de lyckats få ångspärren tät överallt, så bör det inte vara någon fara.
Skulle inte bli förvånad om det på majoriteten av Sveriges vindar är förhöjda fuktkvoter under vintern. Tycks vara ett vanligt problem.
Om det är så som ägaren säger, och om de lyckats få ångspärren tät överallt, så bör det inte vara någon fara.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Det har varit en blöt och varm vinter vilket kan förklara den höga fuktkvoten men den är hög, och om jag minns rätt är det risk för mögel vid värden över 14 %.
Det kan vara nockventilationen som bidrar till fukten, en väl isolerad kallvind, där relativ varm luft kommer in under dagen och kyls ner under natten ka ge daggutfällningar på virket. Men tak är väldigt svåra bet fukt och det kan vara flera orsaker som orsakar fukten, tex otät vindslucka.
Det kan vara nockventilationen som bidrar till fukten, en väl isolerad kallvind, där relativ varm luft kommer in under dagen och kyls ner under natten ka ge daggutfällningar på virket. Men tak är väldigt svåra bet fukt och det kan vara flera orsaker som orsakar fukten, tex otät vindslucka.
Medlem
· västra götaland
· 6 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick denna bilden idag där står som ni ser fuktmätaren på 18,6% Gränsvärdet för "mögel" risk ligger på 17% enligt alla som jag har pratat med och det är även de riktvärde som besiktningsmannen har sagt.
jag har aldrig ägt ett hus tidigare och jag tittar sällan in i andras vindar
tack för alla svar !! alla åsikter hjälper.
inget lätt val de här med hus.
Produkter som diskuteras: "fuktmätaren"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Intressant utseende på mögeltillväxtens utbredning..
Hade råsponten bytts hade man ju starkt kunnat misstänka dålig hantering av virket, som Oldboy är inne på..
Men har den suttit där sedan 1970 så borde det ju synts tidigare..
Kan du uppfatta hur stor del (i ex %) av undertaket som är så pass mögelangripet som det visar på bilden?
Lite mögelpåväxt på kallvindar är inget ovanligt, och som sagt ett problem som ofta uppkommer i samband med tilläggsisolering. Det blir helt enkelt kallare där uppe, och luftens fuktnivå förändras.
Hade råsponten bytts hade man ju starkt kunnat misstänka dålig hantering av virket, som Oldboy är inne på..
Men har den suttit där sedan 1970 så borde det ju synts tidigare..
Kan du uppfatta hur stor del (i ex %) av undertaket som är så pass mögelangripet som det visar på bilden?
Lite mögelpåväxt på kallvindar är inget ovanligt, och som sagt ett problem som ofta uppkommer i samband med tilläggsisolering. Det blir helt enkelt kallare där uppe, och luftens fuktnivå förändras.
Medlem
· västra götaland
· 6 inlägg
har ingen riktig upp skattning i dags läget detta var ialf den värsta delen. skall höra med ägaren om inte råsponten också byttes vid renoveringen.