L
LUDDET: Det blev vindpapp ändå. Alldeles för mycket jobb för att experimentera.
11 svar · 4,2k läst
·
F
-=fullmoon=-: Det är bara inte så enkelt att man har samma dalar/berg på andra sidan taket fast åtmotsatt håll? Kan vara så simpelt att takstolarna är lagda 2-3cm fel så att man börjat spela och sen "rättat till". Detta är ganska lätt att få till rätt när man bygger. Bara ha 2-3 väl spända snören alt mäta så att utsticket är lika långt på varje sida.
48 svar · 26,3k läst
·
axelman
axelman: Hej Någon kanske har de invändiga bredd- och höjdmåtten på Nortegels Nockpanna. Om man har måtten så kan man ju något så när klura ut hur bred nocktätningsrullen bör vara. Någon kanske vill mäta på en reserv nockpanna ? Axelman
1 svar · 1,9k läst
F
femitolv: Hej, den här visade konstruktionen är självbärande och kallas i Tyskland "Sparrendach". De två "sparrarna" lutar kring 45 grader och stöder enbart på ytterväggen samt mot varandra, vilket är mycket viktigt för denna taktyp. De horisontalkrafter som uppstår tas upp av den horisntala balken "bjälklagsbalken". Denna kan utelämnas om sparratna är stabilt fästa i ytterväggen samt att
15 svar · 8,0k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Det låter märkligt, att dom inte vill sälja inom sin kärnverksamhet. ... :eek: Har du kollat med: http://www.takstolsfabriken.se/ Dom hade åtminstone för några år sedan konkurrenskraftiga priser inkl frakt ända upp till mälardalen. Kolla du med nässjö, om du inte redan gjort det. Glöm inte att kolla fraktpriset också. När man börjar komma upp i de spännvidder du vill ha
1 svar · 5,1k läst
Oldboy
Oldboy: 2,35 el ca 2,30 m takhöjd, känns inte som någon avgörande skillnad. Det är ju inte något jättestort rum, så proportionsmässigt och upplevelsemässigt kan jag inte tänka mig att några cm grövre virke/enklare montering gör någon skillnad att bråka om? Jag har 2 m takhöjd utom i två rum, där har jag hela 2,25 cm. I det stora rummet (32m2) känns det lite lågt med 2,25 m, men inte
24 svar · 64,9k läst
L
Lolight: Nu är även ytpappen monterad och klar. En firma var här i onsdags, då det var fint väder och lade ytpappen. Det blev 50 kvm allt som allt. De små fläckar med vatten på råsponten torkade jag genom att lägga en byggfläkt mot dem en stund. Sedan på med underlagspappen. Blev mycket bra allt som allt.
15 svar · 8,1k läst
J
Joukko: Garaget är isolerad. Men själva "loftet" är inte det.
2 svar · 1,6k läst
L
legul: Skriv in en klausul där det står att du ska ha ett 100 % TÄTT TAK oavsätt vad det är för väder eller annat som kan påverka. Vår fantastiska takläggare skyllde på att det var snö/is på taket, vi bor i Hälsingland. Efter vår takomläggning läcker taket lika mycket som tidigare. Detalj speca ALLTING, ner på skruv/spik dimmensioner, ALLT som kan bli fel, blir oftast det (Oj vi hade
3 svar · 1,4k läst
Locke
Locke: Pappen ser till så att du inte får konvektion upp i isoleringen. Det är viktigt. Jag kan inte komma med någon rekommendation med så lite kännedom om konstruktionen men du bör ju åtminstone ersätta pappen med ett likvärdigt material. Idag sätter man plast som har ett mycket högre ånggenomgångsmotstånd istället men då har man också en större temperaturskillnad att ta hänsyn
3 svar · 5,7k läst
P
pbengtsson: Visst kan det vara felbyggt, men det är svårt att avgöra från två bilder. Men ibland drar det iväg med oron, ville bara ge tankar på att det inte är så felbyggt som det först verkar. Den främsta anledningen till att dra upp plåt och papp mot vägg är snö och vatten som kan bli stående. Men du får gärna komplettera med fler bilder som visar hela konstruktionen, jag kan ha helt fel.
12 svar · 3,4k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Jag menade naturligtvis stuprör, vilket du säkert förstod. Tack för rättelsen :thumbup:
15 svar · 8,9k läst
·
B
Bosse69: [citat] Det är avluftning till avlopp det större röret, böj eller svanhals är eftermonterat med stor sannolikhet .det lilla är till exp kärl .
10 svar · 12,7k läst
·
MathiasS
MathiasS: Inget mögel på vinden (vilket påminner mig om att det är dags att besiktiga ordentligt igen), så jag är nöjd. Jag har sedan en tid, kanske ett par år, stängt av elslingan, och kör bara fläkten. Jag har också byggt om inloppet till fläkten som var mycket begränsande (jag har en typ av fläkt som TV inte längre använder, bland annat pga att den är dålig på att hantera undertryck
73 svar · 23,4k läst
F
fredrik i: Om du har läcka vid skorstenen eller dylikt använd karamellfärg vid regn för att spåra läckan. Färgat vatten kommer fram där det läcker in eller vid hängrännan. måste göras vid regn när det blivit i skadan
7 svar · 4,3k läst
C
Camper: [citat] Ja det är ett slutet utrymme som ej går att komma åt, det är provat att tilläggsisolera innan det byggdes igen men det gav ingen effekt. Så jag är lite rådlös. Vi har så pass låga driftkostnader så om värmeförlusten skulle öka vore det inte hela världen, vill bara bli av med isbildningen eftersom den trycker sönder hängrännorna. Vem ska man anlita för att ordna en
6 svar · 1,6k läst
W
Widde76: Hej! Jag har en fundering på hur jag ska göra med mitt innertak i garaget, jag har ett platt garagetak och det har kommit in vatten pga dålig takpapp. Men nu har jag lagt på ny takpapp och ska börja fixa innertaket. Det är siporex (lättbetong) i taket och det som ägde huset tidigare hade isolerat taket med cellplast som låg tätt mot betongen, när jag började ta bort cellplasten så
0 svar · 2,5k läst
KnockOnWood
tak
KnockOnWood: Hej Torpet81, välkommen till Bygga Hus-forumet! Jag tycker det låter som en god idé! När jag gjorde om ett gammalt tak la jag konstruktionsplywood + papp ovanpå det gamla 1800-tals-taket. Mest för att få det plant och få något stabilt att skruva/spika i. Så om ditt pärttak ger bra underlag att fästa board, strö- och bärläkt på så varför inte. Du skall lägga plåttak och även
1 svar · 955 läst
D09
D09: Mina genomföringar för avluft etc köpte jag ett färdigt huvpaket. Först en ring med flänks på sidorna med öppet i hålet monterat mot pappen, sedan så en huv som sitter limmad och skruvad mot plåttaket Var väldigt fundersam mot det öppna hålet i taket under huven dock.
4 svar · 6,8k läst
E
eliasonerik: [quote="pappskallen, post: 1857327"]Fel, www.randerstegl.dk/sv/[/QUOTE tack för hjälpen!
3 svar · 1,5k läst
J
Joojje: Jag kommer ringa en plåtslagare idag för att fixa detta. Är det någon mening att kontakta försäkringsbolaget? De kommer väl inte stå för någon kostnad ändå.
2 svar · 1,6k läst
I
ivarssonivar: Att bara bytta pannorna och inte läkten eller pappen är som att måla en rutten fasad ser fint ut på ytan men inte riktigt gjort. Du behöver troligen plocka av alla pannor pappa och läkta om taket på med pannorna igen sen nya vindskivor och kanske nytt skorstens beslag. Vågdal är botten på panna där vinskivorna ska sluta så vatten inte kommer in under tak. I denna tråden finns bilder
1 svar · 1,4k läst
·
H
huggan: Nästan alltid lägg på. Skär bort bubblor och spika ner eventuella spikar sen lägg ny papp ovanpå. Den gamla ger ju lite extra skydd.
1 svar · 1,8k läst
D
dsub: Min bror kör med nomo snökrokar, och säger att de är bra. Skall själv investera i dito.
1 svar · 1,6k läst
I
ivarssonivar: Är Plannja och Lindab som gör sån läkt vad jag vet och det finns några olika modeller hos dom. Jag har aldrig själv jobbat med det men borde funka bra till plåttak med tätband så inga löv kan komma under. Till tegelpannor tror jag mycket löv och annan skit kan fasan på läkten då man inte har någon ströläkt. Med det borde ju hålla längre då det inte kan ruttna. Plannja:
1 svar · 3,5k läst
I
ivarssonivar: Man kan beställa plåt som har liknade kondensväv på sprutad på baksidan av plåten.
3 svar · 6,1k läst
·
Enk Projektet
Enk Projektet: Vad är det för skivor? Vad ska det bli i förrådet?
13 svar · 2,6k läst
Demmpa
Demmpa: Vi bytte tak i somras, la ny papp, ny bär & ströläkt, betongpannor (Bender Palema Candor), avloppsvent, nya hängrännor & stuprör, nya vindskivor & plåtar, bärläktsteg till två skorstenar, två stegkrokar, två plattformar, nockräcke. Total takarea är ca 150 m2. Totalkostnaden för allt material blev ca 45-50 000kr. Tog in två offerter på det mesta av materialet, det skilde över
4 svar · 1,5k läst
sir_daniel
sir_daniel: En lösning som inte är så snygg är grova presenningar.
2 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.