Fast svarta obehandlade betongpannor ser ju tråkiga ut redan innan man lägger dem. Hur håller sig ytbehandlade färgade betongpannor?
 
MrLogic skrev:
Fast svarta obehandlade betongpannor ser ju tråkiga ut redan innan man lägger dem. Hur håller sig ytbehandlade färgade betongpannor?
Efter en tid så blir dom lika tråkiga som obehandlade fast det tar ju lite fler år, beroende på kvaliten på infärgningen.
Och det kan skifta betydligt mellan fabrikaten.
Tyvärr är det svårt i förväg att veta vilka som är bra och vilka som har dålig färgbehandling.
 
Finns det nånstans man kan åka för att titta på t.ex. Benders och Moniers pannor? Förutom då att leta upp referenstak för alla. Finns de t.ex. på något av bygvaruhusen?
 
Min lokala XL-Bygg har hela Benders uppsatt men det är ju inte lika med att alla har det.
 
MrLogic skrev:
Finns det nånstans man kan åka för att titta på t.ex. Benders och Moniers pannor? Förutom då att leta upp referenstak för alla. Finns de t.ex. på något av bygvaruhusen?
Kolla med beijer
 
Jag var iväg på XL-Bygg i Veberöd idag, och tegel är helt klart snyggare. Enligt han som hjälpte mig där så håller dagens papp längre än betongpannorna, kan det verkligen stämma?
 
När man säger att det ser mer levande ut med tegel, menar man då enbart stränpressat ofalsat tegel, eller gäller även det för formpressat falsat tegel?
 
MrLogic skrev:
Jag var iväg på XL-Bygg i Veberöd idag, och tegel är helt klart snyggare. Enligt han som hjälpte mig där så håller dagens papp längre än betongpannorna, kan det verkligen stämma?
Pappens livslängd hör till stor del ihop med takets lutning, och med ditt, ganska flacka tak, skulle jag tro att pappen håller lika länge som ett betongtak.
 
Jag velar hit och dit i mina tankar, men efter att faktiskt sett betongpannor live, så lutar det åt tegel trotts prisskillnaden. Har nu dessutom fått in en offert på runt 200k (efter rot). I den ingår det nedmontering och bortforsling, ca 30m2 ny råspont, underlagspapp (Icopap YAP2200), läkt, betongpannor, plåtarbeten (antingen fullt ut i aluzink, eller komplettera befintlig koppar), nya vindskivor beklädda i antingen aluzink eller koppar, reparation av skrosten samt målning av tre gavlar. Då taket är ca 250m2 ser jag detta som en bra och prisvärd offert, återstår att se hur mycket mer det blir för tegel.
 
Har fått in en ny offert. Istället för vanlig papp vill han lägga Eurotema NSK 40 tjärpapp samt ett lager "goretex" ovanpå det. Det är det han rekommenderar, men vi kan få Icopal istället om vi vill det.

Jag har inte så bra koll på underlagspapp att jag förstår skillnaden, nån som kan skina lite ljus på det här åt mig?
 
Hur kan det skilja 80'000 mellan två offerter! Och det är dessutom inte på arbetskostnaderna utan på materialkostnaderna.
 
F.ö. Det takpannor som ligger är enkupiga från Heby Tegelbruk om nån är intresserad.
 
MrLogic skrev:
F.ö. Det takpannor som ligger är enkupiga från Heby Tegelbruk om nån är intresserad.
De ser ut att inte vara dubbelfalsade, så pannorna får du några kronor styck för, inte mer.
Nockpannor är däremot hårdvaluta. Dessa kan inbringa mellan 30-50kr styck.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.