Efter en tid så blir dom lika tråkiga som obehandlade fast det tar ju lite fler år, beroende på kvaliten på infärgningen.MrLogic skrev:
Och det kan skifta betydligt mellan fabrikaten.
Tyvärr är det svårt i förväg att veta vilka som är bra och vilka som har dålig färgbehandling.
Pappens livslängd hör till stor del ihop med takets lutning, och med ditt, ganska flacka tak, skulle jag tro att pappen håller lika länge som ett betongtak.MrLogic skrev:
Jag velar hit och dit i mina tankar, men efter att faktiskt sett betongpannor live, så lutar det åt tegel trotts prisskillnaden. Har nu dessutom fått in en offert på runt 200k (efter rot). I den ingår det nedmontering och bortforsling, ca 30m2 ny råspont, underlagspapp (Icopap YAP2200), läkt, betongpannor, plåtarbeten (antingen fullt ut i aluzink, eller komplettera befintlig koppar), nya vindskivor beklädda i antingen aluzink eller koppar, reparation av skrosten samt målning av tre gavlar. Då taket är ca 250m2 ser jag detta som en bra och prisvärd offert, återstår att se hur mycket mer det blir för tegel.
Har fått in en ny offert. Istället för vanlig papp vill han lägga Eurotema NSK 40 tjärpapp samt ett lager "goretex" ovanpå det. Det är det han rekommenderar, men vi kan få Icopal istället om vi vill det.
Jag har inte så bra koll på underlagspapp att jag förstår skillnaden, nån som kan skina lite ljus på det här åt mig?
Jag har inte så bra koll på underlagspapp att jag förstår skillnaden, nån som kan skina lite ljus på det här åt mig?
Klicka här för att svara