Jag behöver anlita någon för att hjälpa till att byta takpapp (del av ett tak) men en del takläggare befattar sig inte med så små arbeten som mitt.

Jag behöver hjälp att ta ner 50 kvadratmeter betongpannor (skall återanvändas eftersom resten av huset redan har dessa. Riva loss läkt och papp. Lägga papp och spika läkt samt lägga tillbaka pannorna. Materialet kostar inte mycket och jag tänker att det inte borde ta mer än 40 timmar att utföra. 40 timmar a ca 250 kr (efter ROT) = 10 000 kr som jag gärna betalar. Men tänker jag helt fel med tiden kanske? Byggställning finns redan och material har jag.

Lägger till lite info. Skall jag kanske söka efter någon alltiallo hantverkare istället för takläggarfirma? Kunskapen om hur det skall utföra har jag själv men orkar/hinner/vill inte utföra arbetet.

40 timmar borde räcka om det är slät yta utan problem både takfirma och allt i allo hantverkare kan ofta göra sånt här jobb.

Jag hade sökt bland dom lite mindre snickarfirmorna, lokala sådana givetvis.

Kalkylen BORDE hålla, men omöjligt utan att varit ute och tittat på jobbet.

Får kolla runt lite till. Ett problem med några större firmor var att de inte ville återanvända betongpannorna. Det krävs ju lite försiktighet att ta ner och stapla jämfört med att kasta ner i container.

Någon som vet hur mycket takpannor man vågar lasta på byggnadsställning (typ haki). Att inte ta ner alla till marken hade underlättat men kanske dumsnålt?

normalt sett är ett ton per sektion är inga problem.
Ställ över spirorna

Har fått lite input nu. Verkar finnas några firmor som gör dessa mindre jobb. ca 10 000 för jobbet och om vi upptäcker några överraskningar som t.ex. lite råspont som måste bytas får jag ju lägga till ett antal timmar. Så länge jag vet att hantverkarna arbetar rimligt effektivt har jag inga problem med att det kan komma att kosta lite till men fastkostnad baserat på 40 timmar som slarvas iväg på 25 timmar vill jag inte vara med om. Inte heller ett hoppsan det tog visst 100 timmar istället. Som ni kanske förstår har jag en del mindre bra erfarenheter av tidigare utförda jobb.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.