Jag håller på och klurar på att lägga nytt tak på kåken.
Arean är ca 180m2, kanske, jag har inte mätt den mer än grovt.. Ett taklyft/kupa på ena sidan.
Vanligt Sadeltak, vinkel ca 40grader? Brant iaf.

Det ligger oljad?board i stället för råspont och papp. Sånt va tydligen ganska vanligt på 70/80talet. Taket är i fint skick så det har gjort sitt jobb bra. Huset är byggt -77.

Behöver man ta bort den boarden som ligger nu och lägga råspont i stället eller man man lägga pappen på boarden? Om den är i bra skick alltså? Någon som vet?

Annars så är det ett nytt tak som ska läggas. Råspont, papp, läkt, pannor (betongpannor), nya vindskivor etc etc, nya hängrännor och stuprör. Lite plåt arbete kanske runt runt skorstenen och ett bläck utanför förnstern på kupan/taklyftet.

Jag har fått en offert på totalt 162200kr. Material och jobb på taket. Inget extra för plåtjobb.
66200kr är material och 96000kr är arbetskostnad. Vi kan inte köra något ROT så det är den summan som blir våran nettosumma.

Vad säger ni som lagt nytt tak, låter det rimligt?
Jag håller självklart på att jobbar på att få in fler in offerter så jag får lite att jämföra med.
men lite kul att få veta vad ni andra har fått ge för liknande jobb.
Lokation: Norra Bohuslän.

Jag skulle lägga med lite bilder på huset och taket men det gick inte av någon anledning att ladda upp word dokument..

Tipsa gärna och kom med synpunkter då jag vill göra detta jobbet så bra som det absolut går. Vad jag ska tänka på etc.

Bruce80 :)

• offertp.1.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • offertp.2.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bruce80 skrev:
Vad säger ni som lagt nytt tak, låter det rimligt?
Jag tycker inte det verkar rimligt att redan nu byta takpannor. Borde ha ytterligare åtskilliga års livslängd kvar.

Finns det några särskilda skäl att byta redan nu?

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Priset verkar klart rimligt tycker jag, jag bytte ca 110 kvm tak + tilläggsisolerade för 158 före ROT förra året och det var ett bra pris.

Annars håller jag med roland53 - varför byta ett tak i bra skick?

Redigerat:
  • Gilla
Bruce80
  • Laddar…
P
Offerten ser riktigt bra ut. Men kontrollera att det inte tillkommer något angående ställning etc Nu har du rätt enkelt angående ställning dock.
Har dom varit där fysiskt och tittat eller har dom gjort offerten med bilder som underlag?

• Gilla
Bruce80
  • Laddar…
Även om offerten ser bra ut och skälet är att det "ser" risigt ut på ytan så kan man, speciellt om man offrar egen tid, komma betydligt billigare undan. Max 15-20.000:- för färgen + eget arbete. Om man upprepar detta ca vart 8-10 år så skulle det ta lång tid innan 162.000 skulle vara betalt för ett nytt tak (som kommer att se lika risigt ut igen efter ca 15-20 år).
Läs länken nedan

http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/227754-mala-om-betongpannor.html#post1911313

Alla rekomendationer jag kunnat läsa mig till säger att betongpannor har en beräknad livslängd på 30- max 35år. Givetvis lite beroende på hur utsatta och hur det i övrigt är skött. Men i runda slängar så.
Kan det inte vara bättre att ta det säkra före det osäkra och byta innan det är försent och göra det i "panik", det är lite min tanke.

Allt är ju inte pannorna, det under är ju minst lika viktigt, om inte viktigare igentligen om ska lyssna till proffsen.. Jag är lite tveksam till dessa "massonitskivorna", de har ju funkat i de 35årsen som dom legat där så det är inte det men jag vet inte. Någon som vet mer om denna lösningen kontra "vanligt" med papp?
Jag var inne på det att ta en firma som kör sån tvätt och sen förseglar pannorna med någon typ av inträngade färg? och sen ett topplager. Det skulle landa på runt 40-50tkr, 10års garanti. Vad nu den egentligen innebär? Då känns det bättre att sattsa på ett nytt tak, tycker jag personligen..

Allt ingår i priset, mailade med firman nyss, ställning, container, bortforsling av skräp/byggskrot.
Dom har inte varit där och sett det personligen dock utan bara utgått från mina siffror som är ca och de bilderna jag mailat dom. Dom verkar vettiga och inte omöjliga. Fast som sagt, några fler offerter på G sen får man sätta sig ner och jämföra och se vad man får för pengarna. Inte alltid den billigaste som är det bästa alternativet..

Bruce80 skrev:
Allt är ju inte pannorna, det under är ju minst lika viktigt, om inte viktigare igentligen om ska lyssna till proffsen.. Jag är lite tveksam till dessa "massonitskivorna", de har ju funkat i de 35årsen som dom legat där så det är inte det men jag vet inte.
Där håller jag med fullständigt. Underlaget är viktigast och om du nu väljer att lägga papp så snåla inte där utan tillse att underlagspappen är av den högsta kvalitén som går att få. Där ligger den stora delen av att få ett "tätt" tak.

Men du om du ändrar något, typ från masonit till ett pappunderlag så kan ventilationen på vinden påverkas och därmed fuktförhållandet.
Undersök noga hur tänkt ändring kan tänkas påverka klimatet på vinden.

• Gilla
Bruce80
  • Laddar…
Bruce80 skrev:
Alla rekomendationer jag kunnat läsa mig till säger att betongpannor har en beräknad livslängd på 30- max 35år. Givetvis lite beroende på hur utsatta och hur det i övrigt är skött. Men i runda slängar så.
Kan det inte vara bättre att ta det säkra före det osäkra och byta innan det är försent och göra det i "panik", det är lite min tanke.
Max 35 år stämmer inte man brukar räkna 40-45 år livslängd på tak med betongpannor men det är läkten och pappen under som avgör när det behövs byttas. Sen färdig köpta plåt huv skulle jag inte köpa då dom ofta inte stämmer med taken sen skulle också se till att kontrollera så snickaren kan montera hängränna för blir ofta fel när dom ger sej på det.

Att kladda på färg på ett 40 år gammalt tak med masonit under är inget alternativ, masoniten är spröd som kex.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag bytte mitt eternittak med masonit för ett år sedan och då hade det hunnit fylla 55 år, och bortsett från ett gammalt läckage vid storstenen så var masoniten i stort sett fräsch under eterniten och absolut inte spröd.

TS - om ditt tak är inspekterbart från insidan, och ser fräsch ut under pannorna, så borde åldern på pannorna inte vara något problem och särskilt inte om du målar dem och byter eventuella pannor som är trasiga. Skulle det uppstå någon form av läckage så går det alltid att laga.

Men du om du ändrar något, typ från masonit till ett pappunderlag så kan ventilationen på vinden påverkas och därmed fuktförhållandet.
Undersök noga hur tänkt ändring kan tänkas påverka klimatet på vinden.
Ok, det har jag inte tänkt på, tack för tipset! Vem kollar man det bäst med, ska man ta en besiktningsman för ventilationen kanske? Tänkte ta in en besiktningsman, oberoende sådan, för takjobbet, man kanske kan ta den samma för att kolla ventilationen? Eller är det något man kan förlita sig på att takläggaren kan?

Bruce80 skrev:
Ok, det har jag inte tänkt på, tack för tipset! Vem kollar man det bäst med, ska man ta en besiktningsman för ventilationen kanske? Tänkte ta in en besiktningsman, oberoende sådan, för takjobbet, man kanske kan ta den samma för att kolla ventilationen? Eller är det något man kan förlita sig på att takläggaren kan?
Har ingen konkret firma att rekommendera men det finns SBR godkända besiktningsmän som är väl pålästa om fukt och ventilation på vindar.
Viktigast är nog att få råd från någon som tar ansvar för att råden är riktiga dvs har en ansvarsförsäkring.
Se till att alla råd och åtgärder finns skriftligt, vilket material som användes och fotografera flitigt.
Kan vara guld värt om problem uppstår och även vid en framtida försäljning

Har fått in fem offerter på ett mycket snarlikt jobb. Mitt tak är 33 år.

Priset är rimligt enligt de offerterna jag fått in. Det jag har valt ligger på samma summa i stort sett.

Det blir inte så ekonomiskt att försöka "krama ur några år till" om det plötsligt börjar läcka mitt i vintern. För egen del är jag orolig att ROT-avdraget plötsligt plockas bort.

Kör på!

• Gilla
Bruce80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.