Hej!
Vi har precis köpt hus från 58, och det första vi måste göra är att lägga om taket då det läcker lite smått på sina ställen. Jag håller på att ta in offerter för omläggningen, men sitter fortfarande i valet och kvalet vad gäller takmaterial. Där ligger ett gammal tegeltak nu, många av pannorna är sönder och nockpannorna är fastcementerade, så har fått rådet att inte lägga tillbaks samma pannor. Vi har tittat mycket och länge på både betong och tegel, men betong känns liksom bara fel, det är inte rätt mot byggnaden på något sätt. Frugan vill gärna lägga ett rent tegeltak, precis som där är nu, men jag vill gärna lägga ett svartglaserat. Biforgar ett par bilder så kan ni väl säga vad ni tycker om det rent designmässigt? Och vad gäller med glaserat tegel, håller glasyren lika länge som pannorna?
Huset ligger i Staffanstorp, och jag har i närheten hittat ett företag som säljer tyskt tegel från bl.a. Reuben, Elrus och Creatorn. Av vad jag har läst här på forumet så är det väldigt många som väljer Monier, men de är betydligt dyrare. Jag kan få ett svartglaserat tegel från Reuben för ett lägre pris än vanligt rött tegel från Monier. Är det någon kvalitétsskillnad mellan dem eller är det bara så att Monier är störst, och därför dyrast?
Vi har precis köpt hus från 58, och det första vi måste göra är att lägga om taket då det läcker lite smått på sina ställen. Jag håller på att ta in offerter för omläggningen, men sitter fortfarande i valet och kvalet vad gäller takmaterial. Där ligger ett gammal tegeltak nu, många av pannorna är sönder och nockpannorna är fastcementerade, så har fått rådet att inte lägga tillbaks samma pannor. Vi har tittat mycket och länge på både betong och tegel, men betong känns liksom bara fel, det är inte rätt mot byggnaden på något sätt. Frugan vill gärna lägga ett rent tegeltak, precis som där är nu, men jag vill gärna lägga ett svartglaserat. Biforgar ett par bilder så kan ni väl säga vad ni tycker om det rent designmässigt? Och vad gäller med glaserat tegel, håller glasyren lika länge som pannorna?
Huset ligger i Staffanstorp, och jag har i närheten hittat ett företag som säljer tyskt tegel från bl.a. Reuben, Elrus och Creatorn. Av vad jag har läst här på forumet så är det väldigt många som väljer Monier, men de är betydligt dyrare. Jag kan få ett svartglaserat tegel från Reuben för ett lägre pris än vanligt rött tegel från Monier. Är det någon kvalitétsskillnad mellan dem eller är det bara så att Monier är störst, och därför dyrast?
jag skulle också säga lertegel, enkupigt som det ser ut att vara nu. Om du funderar på svartglaserat kan du börja med att höra vad kommunen tycker innan du fortsätter planera.
Se till att behålla hängrännorna, det är ju koppar.
Se till att behålla hängrännorna, det är ju koppar.
Kommunen har sagt att inga bygglov behövs, men att man bör tänka på att behålla karaktären på byggnaden. Vill gärna behålla rännorna om det går, men ett av stuprören är tillbucklat beyond repair, så det behöver bytas. Och jag vill gärna sätta lövstoppen längst ner så man slipper klättra upp för att tömma, och då måste man få tag på delar som passar befintliga stuprör.
Om du ska köra vidare med lerteglet (vilket jag tycker passar huset och är ett bra material) så tycker jag du ska titta på tvåkupiga pannor. De ligger bättre och är lättare att få tätt. Alternativt enkupiga med fals på. Ang. Rännor och rören, det finns inga delar på byggvaruhus att leta efter då de du har är handgjorda. Du får leta återbruk, blocket eller gå till ett plåtslageri om du vill ha delar som passar 
Jag håller med om att lertegel och då oglaserat är det absolut snyggaste och passar bättre till huset.Goteborg skrev:Om du ska köra vidare med lerteglet (vilket jag tycker passar huset och är ett bra material) så tycker jag du ska titta på tvåkupiga pannor. De ligger bättre och är lättare att få tätt. Alternativt enkupiga med fals på. Ang. Rännor och rören, det finns inga delar på byggvaruhus att leta efter då de du har är handgjorda. Du får leta återbruk, blocket eller gå till ett plåtslageri om du vill ha delar som passar![]()
Med all respekt för ditt fina plåttak och din stora kunskap
Om vi tar en av de mest vanliga dubbelkupiga pannorna (Vittinge) så är ju den strängpressad och får därmed inga falsar som stoppar regnvatten från att blåsa in under pannan. Den räknas normalt inte heller som en helt tät panna enligt de flesta tillverkarna.
En formpressad enkupig panna, som är vanligast och har väl varit vanligast i södra Sverige i flera hundra år, har inpressade falsar som effektivt hindrar vatten för att blåsa in under pannan. En modern falsad enkupig panna typ Monier Nova kan du lägga ner till 14-15 grader medan en dubbelkupig måste normalt upp över 20-25 graders taklutning för att just vatten inte skall riskera komma in under pannorna. Iallafall när det gäller Vittingepannorna så blir det alltid en hörna, pga av pannans konstruktion, som glipar och bildar ett litet hål i nedre hörnan på pannan.
En enkelkupig panna står väl också emot blåst och vind på ett helt annat sätt än vad en dubbelkupig gör.
Så min uppfattning är den precis motsatta mot din men det är som sagt min uppfattning och andra får gärna korrigera om jag har fel.
Men lertegel, ej glaserat, skulle bli fint på huset så där har vi samma uppfattning.
Jadu, det du skriver stämmer säkert mycket bättre. Betong eller ler tak är inte mitt område. Det jag tänker på är när man ska klampa omkring på pannor för att få tätt kring skorstenar och annat så ligger tvåkupiga pannor kvar där dom ligger. Enkupiga (utan fals såsom på bilden ovan) lite hur som helst.oceanis skrev:Jag håller med om att lertegel och då oglaserat är det absolut snyggaste och passar bättre till huset.
Med all respekt för ditt fina plåttak och din stora kunskapså motsätter jag mig dock bestämt i ditt påstående att ett dubbelkupiga pannor skulle bli tätare.
Om vi tar en av de mest vanliga dubbelkupiga pannorna (Vittinge) så är ju den strängpressad och får därmed inga falsar som stoppar regnvatten från att blåsa in under pannan. Den räknas normalt inte heller som en helt tät panna enligt de flesta tillverkarna.
En formpressad enkupig panna, som är vanligast och har väl varit vanligast i södra Sverige i flera hundra år, har inpressade falsar som effektivt hindrar vatten för att blåsa in under pannan. En modern falsad enkupig panna typ Monier Nova kan du lägga ner till 14-15 grader medan en dubbelkupig måste normalt upp över 20-25 graders taklutning för att just vatten inte skall riskera komma in under pannorna. Iallafall när det gäller Vittingepannorna så blir det alltid en hörna, pga av pannans konstruktion, som glipar och bildar ett litet hål i nedre hörnan på pannan.
En enkelkupig panna står väl också emot blåst och vind på ett helt annat sätt än vad en dubbelkupig gör.
Så min uppfattning är den precis motsatta mot din men det är som sagt min uppfattning och andra får gärna korrigera om jag har fel.
Men lertegel, ej glaserat, skulle bli fint på huset så där har vi samma uppfattning.![]()
Om man tar sig en titt på tak inne i centrala stan (Göteborg för min del) så ligger de tak som har enkupigt tegel pannor lite här och där. Många glidit ner genom åren till skillnad mot två kupiga. Dock så underhåller en villaägare sin fastighet mycket bättre än vad en brf/hyresfastighet gör
När det kommer till det estetiska så tycker jag utan glasyr är snyggare.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Av nån som vill kränga nya pannor? Ni avgör ju givetvis men att döma av bilderna ser taket knappast ut att vara så illa däran att det behöver kasseras i sin helhet. Ett tak av lertegel som ni har nu har klår alla nämnda alternativ både estetiskt (e mig) och gällande livslängd. En och annan panna spricker och behöver bytas (à fem spänn styck?). Om en glödlampa går sönder behöver man inte byta hela elsystemet. Enkupigt är snyggt och förnämt!MrLogic skrev:
Om undertaket behöver läggas om kan man plocka tillbaka det nuvarande teglet, med trasiga pannor ersatta.
Två nackdelar: 1) mer jobb, för er eller hantverkare 2) mäklare och husvärderare i allmänhet dreglar inte över ett tak som inte ser nyttnytt ut.
Skulle sådana överväganden bestämma allt skulle Ellen Keys Strand ha pvc-fönster och kungliga operan skulle inredas vitt.
Jag håller med. Om ni inte lägger tillbaka det gamla, försök iaf att sälja/ge bort det.MrLogic skrev:
Redigerat:
Ni verkar alla väldigt överens om att det ska vara lertegel
. Och personligen anser jag att det ska vara enkupigt, tycker tvåkupigt ser plottrigt ut. Bilderna på taket är ett par år gamla, de är från mäklaren och huset låg uppe ett tag innan det blev sålt till oss. Pannorna ser idag betydligt sämre ut eter ett par/tre stormar, det glappar på många ställen och betydligt fler pannor är sönder än vad som syns på bilden. Jag vill dessutom ha ett lite tätare och stabilare tak än de pannor som är.
Finns det förresten någon som har någon erfarenhet av pannor från Reuben, Elrus eller Creatorn? Även de har ju vanligt lertegel, men då till ett billigare pris är Moniers pannor.
Ja jo, senaste råde var från en som kom för att ge offert. Men har även tidigare kommit fram till att blåsiga skåne är inte det bästa stället att ha pannor som rör lätt på sig.Stenolofanders skrev:
Finns det förresten någon som har någon erfarenhet av pannor från Reuben, Elrus eller Creatorn? Även de har ju vanligt lertegel, men då till ett billigare pris är Moniers pannor.
Kan till viss del hålla med dig där, men smaken är ju som baken. Till just ditt hus (enplan i vinkel) inte så högt och mycket tak som syns tycker jag nästan enkupigt mer ser "klumpigt" ut. Tvåkupigt kan bli mer smäckrare och proportionerna med övriga fastigheten stämmer bättre. Men som sagt smaken som bakenMrLogic skrev:
Nu så här precis innan offerterna börjar rulla in så lutar det "tyvärr" åt Benders Exklusiv Candor Tegelröd. Är jag helt galen som funderar på betong? Det håller ändå lika länge som pappen, är mycket billigare, och, vad jag kan förstå, ser typ likadant ut som lertegel. Jag vet att jag skrev att det inte kändes rätt att lägga betong, och det gör det fortfarande inte, men money talks, och jag kan oftast inte se på ett tak om det är tegelröd betong eller tegel, det som avslöjar är tjockleken på pannorna. Så nu undrar jag, varför ska man lägga tegel när det är så mycket dyrare?
Som ett tips kan jag säga att Benders har ett vintererbjudande på Palema Candor t-röd fram till 28 Februari. Prata med din närmast återförsäljare för Benders och tala om att du känner till erbjudandet och vill ta del av det. Senast Fredag ska deras beställning vara inne.
Galen? ja något ditåt kanskeMrLogic skrev:
Om du frågar mig så röstar jag på riktiga tegelpannor och allra helst om du återanvänder samma.
Vilket fabrikat är det?
Dom flesta takpannor finns att få begagnade via Blocket eller hos Tårab i Kyrkheddinge för en ringa peng.
Enkupiga är snyggare än 2 kupiga men, som tidigare sagts, ligger lite ostadigare. Men det är pappen under som avgör kvalitén på takets täthet.
Att nockpannorna är murade är en gammal teknik, det kan kanske vara svårt att rensa alla nockar från cement men dom behöver inte monteras med cement igen utan spikas/skruvas i en nockbräda.
En tegelpanna åldras mycket vackrare än en betongpanna!!!
När du lagt tillbaks återvunna pannor högtryckstvättar du taket på mindre än en dag.
Du frågade o jag svarar ja, lite galen. Enkupigt lertegel tror jag blir finast o du blir nöjd. Det ska ju ligga där i många år. Har själv flyttat in i ett hus där ägaren på 80-talet bytte rött lertegel mot svarta betongpannor. Det ser ut som en stor klump som trycker ned huset. Åååå vad jag längtar tills taket måste bytas (har inte råd att byta för att det är fult).