Respektive tillverkare har monteringsanvisningar. Men principen är samma för alla, titta t.ex. på Huntons underlagstak.
http://swedish.hunton.no/index.php?p=34-74-72&url=swedish.hunton.no
http://swedish.hunton.no/index.php?p=34-74-72&url=swedish.hunton.no
Okej! Någon annan liknande lösning istället för spänd duk som tex mataki haloten.
Känns ju som att dom lurar på folk vad som helst nu flr tiden.
Jag har tyvärr aldrig arbetat med den produkten, men du har ju monteringsanvisningen till höger =)
Känns ju som att dom lurar på folk vad som helst nu flr tiden.
Jag har tyvärr aldrig arbetat med den produkten, men du har ju monteringsanvisningen till höger =)
Tänker man efter så är väl masonit undertak bättre än svall och papp eftersom pappen blir dålig med tiden medans masonit kan hålla väldigt länge. Har gjort tak byta på gammal hus med masonit tak och då bytte vi bara pannor eftersom att masonit och läkt var i jätte bra skick så masonit tak och glaserade pannor skulle inte det hålla en livs längd?
Där vi bytte tak sist så hade dom spikat på tunna ströläkt på takstolarna över masoniten så det var större luft spalt mellan masonit och pannor. Det är ju en bra grej så kanske man kan spänna ihop masoniten mer så det inte yr in snö i skarvarna i masoniten för har hört att en del haft problem med snö på vinden vilket är tråkigt. Har dock aldrig sett spänn blecken som ska användas imellan takstolarna så dom kanske drar ihop skarvarna så hänger så det omöjligt kan komma in snö och löv?
vi jobbar alltid med svall och papp så vill lära mig mer om masonit för det går fortare och är kanske bättre med
vi jobbar alltid med svall och papp så vill lära mig mer om masonit för det går fortare och är kanske bättre med
Blecken är väl främst nödvändiga om överlappet mellan skivorna inte är tillräckligt eller om det är låg taklutning.
Kan nog vara så men nog inte fel att sätta dom överallt i vilket fall för att vara på säkra sidan.
Men vad tror ni om masonit undertak och glaserade pannor? Kan det hålla en livstid? Alltså man för det bara en gång sen håller det.
Men vad tror ni om masonit undertak och glaserade pannor? Kan det hålla en livstid? Alltså man för det bara en gång sen håller det.
Skulle gärna vilja veta mer om att byta till nya betong pannor på ett hus (Nässjö Norrlandshus) som har masonit undertak och 45 x 70 bärläkt som pannorna ligger på. Vid besiktning så det torrt och bra ut.
Firmor som offererar jobbet vill gärna lägga en takduk på befintliga reglar och sedan ny strö och bärläkt. Detta kommer tyvärr att höja taket minst 50 mm.
Firmor som offererar jobbet vill gärna lägga en takduk på befintliga reglar och sedan ny strö och bärläkt. Detta kommer tyvärr att höja taket minst 50 mm.
Ofta brukar masonit se väldigt bra ut efter många år bara det varit betong pannor över. Har sett tak som varit 50 år gammla och masoniten sett tor och fin ut så gör den det ska det bara vara att lägga på nya takpannor på befintliga läkt.
Hur kan jag få en eventuell telefonkontakt med "Toddep" för att mer ingående diskutera frågan?Toddep skrev:
Ähh. Masonit är ju segt men finns väll säkert olika sorter men har bara pannorna Hållö tätt så brukar det inte vara några fel på masoniten efter 40 år. Har sett det på många vindar där man ser masoniten invändigt och den har sett ut som ny. Och lyfter man en betong panna så set man den blanka fina ytan som en oljehärdad masonit har. Men detta är bara om man haft täta betong pannor eller möjligtvis tegel om dom nu var täta på den tiden.
Nackdelen med råspont och papp ser jag det som att man måste lägga på ny papp i vilket fall efter 30 -40 år eftersom den förintas med tiden. Tänk om man lägger dyra glaserade tegel pannor på ett tak så hållet dom hur länge som helst sen tar pappen slut. Då tycker jag det känns som en bättre lösning med masonit istället.
Nackdelen med råspont och papp ser jag det som att man måste lägga på ny papp i vilket fall efter 30 -40 år eftersom den förintas med tiden. Tänk om man lägger dyra glaserade tegel pannor på ett tak så hållet dom hur länge som helst sen tar pappen slut. Då tycker jag det känns som en bättre lösning med masonit istället.