22 627 läst ·
20 svar
23k läst
20 svar
Läckage genom yttertaket intill skorstenen, var/hur?
Hej,
Jag har fått en liten otrevlig överraskning, att tapeten blev bucklig och släppte på innertaket på ovanvåningen (1½-plans). När jag känner där är där klart fuktigt och luktar mugg...
Jag har faktiskt sett det sedan ett tag tillbaka, men tyvärr inte tagit någon större notis om det. Nu har det accelererat och det kan nog ha att göra med det myckna regnandet och blåsandet den senaste veckan.
Nu har jag varit uppe och tittat på taket men jag kan inte se något uppenbart ställe där det kan komma in, se bifogat foto. Det är klart inte perfekta tätningar i mellan skorstenen och plåten, de är lite väderbitna av de 20 åren de suttit där. Cementfogarna behöver också göras om, på några ställen är den borta ända in till halva stenen. Men inget av detta, tycker jag i alla fall, skulle göra att det kommer in så förhållandevis mycket vatten... Eller?
Jag ska dock upp på taket och täta de sprickorna jag ser i tätningarna nu.
Vidare, min tanke om den fuktiga insidan... Ta upp ett hål i spånskivan och plasten, byta fuktskadad skiva och isolering, lappa plasten med åldersbeständig tejp och på med en ny bit skiva. Jag tänkte inte ge mig på råsponten, den får torka med tiden. Jag tänkte inte heller köra på med någon värmefläkt i det upptagna hålet. Vad tror ni om "reparationen"?
Mvh
Mats
Jag har fått en liten otrevlig överraskning, att tapeten blev bucklig och släppte på innertaket på ovanvåningen (1½-plans). När jag känner där är där klart fuktigt och luktar mugg...
Jag har faktiskt sett det sedan ett tag tillbaka, men tyvärr inte tagit någon större notis om det. Nu har det accelererat och det kan nog ha att göra med det myckna regnandet och blåsandet den senaste veckan.
Nu har jag varit uppe och tittat på taket men jag kan inte se något uppenbart ställe där det kan komma in, se bifogat foto. Det är klart inte perfekta tätningar i mellan skorstenen och plåten, de är lite väderbitna av de 20 åren de suttit där. Cementfogarna behöver också göras om, på några ställen är den borta ända in till halva stenen. Men inget av detta, tycker jag i alla fall, skulle göra att det kommer in så förhållandevis mycket vatten... Eller?
Jag ska dock upp på taket och täta de sprickorna jag ser i tätningarna nu.
Vidare, min tanke om den fuktiga insidan... Ta upp ett hål i spånskivan och plasten, byta fuktskadad skiva och isolering, lappa plasten med åldersbeständig tejp och på med en ny bit skiva. Jag tänkte inte ge mig på råsponten, den får torka med tiden. Jag tänkte inte heller köra på med någon värmefläkt i det upptagna hålet. Vad tror ni om "reparationen"?
Mvh
Mats
Jo absolut ska det fixas utvändigt först innan jag tar insidan!
Jag tänker mig att lägga en utanpåliggande tätning (över stenen och ut och över plåten) med asfaltkitt, det borde väl gå?
Jag tror inte en plåtslagare gör på annorlunda sätt... Han kommer ju knappast att riva bort den fina zig-zag plåten, göra ny likadan, stoppa in den i tegelstensfogarna och foga med ny cement...
Jag tänker mig att lägga en utanpåliggande tätning (över stenen och ut och över plåten) med asfaltkitt, det borde väl gå?
Jag tror inte en plåtslagare gör på annorlunda sätt... Han kommer ju knappast att riva bort den fina zig-zag plåten, göra ny likadan, stoppa in den i tegelstensfogarna och foga med ny cement...
det är ju så det ser ut med plåtning mot skorsten,men en sak är värt att kolla en del plåtisar gör liksom ett u på plåten
och spikar i den på sätt lättare att fästa den,men det luriga är att vatten pressas in i ovankant o rinner på insidan av skorstenen
Edit skall vara som ett V inte U det är ju lite svårbockat
och spikar i den på sätt lättare att fästa den,men det luriga är att vatten pressas in i ovankant o rinner på insidan av skorstenen
Edit skall vara som ett V inte U det är ju lite svårbockat
Redigerat:
ser inte alls profsigt ut med allt kladd...
ser även ut som zig-zag plåten är äldre än beslaget runt om, efter som det är skruvat i den. jag menar att det sitter en plåtvinkel mot zig-zag plåten som är skruvad, det bör om det är gjort samtidigt vara i ett stycke.
Lika så ser det ut som om plåtvinkeln ut på taket är för kort, den går ej över första högdelen på takplåten.
för att inte tala om mellan nock och skorsten.
Nej ett tak ska vara tätt utan kladd som bryts ner av solen.
Kladdet har man dit när det är panik medans man väntar på plåtslagaren.
kladdet håller inte mer än 5år i väder, vind, is, vatten + soljus
ett riktigt plåtarbete ska hålla minst 20-25år iaf. utan åtgärd.
ser även ut som zig-zag plåten är äldre än beslaget runt om, efter som det är skruvat i den. jag menar att det sitter en plåtvinkel mot zig-zag plåten som är skruvad, det bör om det är gjort samtidigt vara i ett stycke.
Lika så ser det ut som om plåtvinkeln ut på taket är för kort, den går ej över första högdelen på takplåten.
för att inte tala om mellan nock och skorsten.
Nej ett tak ska vara tätt utan kladd som bryts ner av solen.
Kladdet har man dit när det är panik medans man väntar på plåtslagaren.
kladdet håller inte mer än 5år i väder, vind, is, vatten + soljus
ett riktigt plåtarbete ska hålla minst 20-25år iaf. utan åtgärd.
Redigerat:
kan du pilla bort kladdet i fogarna så det går att se hur det är utförtSkånepåg skrev:Jo absolut ska det fixas utvändigt först innan jag tar insidan!
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Beslaget på skorstenen är felgjort dom har skruvat på ny lister på det gamla beslaget. Du måste bytta beslaget för att få det tät glöm att fog det sen måste fogarna på skorstenen fixas antingen fog om dom eller plåta in hela skorstenen dåliga fogar släpper igenom mer vatten än man tror. Jobbar själv som plåtslagare.
Det är infogningen i skorstenen som är problem,att där är satt på en list saknar betydelse för tätheten,plåtar man in hela skorstenen får man problem med kondens fogarna vittrarjohan ivarsson skrev:Beslaget på skorstenen är felgjort dom har skruvat på ny lister på det gamla beslaget. Du måste bytta beslaget för att få det tät glöm att fog det sen måste fogarna på skorstenen fixas antingen fog om dom eller plåta in hela skorstenen dåliga fogar släpper igenom mer vatten än man tror. Jobbar själv som plåtslagare.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Jo plåtlisten spelar stor roll då den inte är stor nog eller riktigt gjord. Påtar man in på rätt sätt med isolering i mellan så minskas kondens och det lilla som blir tar isoleringen.Elkludde skrev:
Jag håller absolut med om att det vita kladdet är en efterkonstruktion (gjort av tidigare ägare), och det ser varken fint ut eller varar särskilt länge.
Jag har inte tillfälle just nu att skrapa ur cementfog för att se hur zig-zagplåten går in i fogen. Men hur ska det göras egentligen, går plåten in en bit och ligger an mot den nedre stenens övre kant och sen hamnar all fog ovanför plåten mot den övre stenens nedre kant?
Huset är från -65 och ursprungligen var det papptak på, men för ca 20 år sen lade man på plåttak. Alldeles säkert gjorde man en enkel lösning då och skruvade i ett nytt beslag i det existerande beslaget. Men att ha plåtskruv med tätning under skallen monterat på en vertikal vägg, kan ju inte vara värre än att sätta plåtskruv i takplåtens dalar som man gjorde på den tiden.
Som sagt har plåttaket legat där i 20 år och problemet har kommit nu, så längden på listen ut mot taket tror jag man kalla "bevisat" tillräckligt långt. Nej, felet måste vara någon annanstans.
Jag har inte tillfälle just nu att skrapa ur cementfog för att se hur zig-zagplåten går in i fogen. Men hur ska det göras egentligen, går plåten in en bit och ligger an mot den nedre stenens övre kant och sen hamnar all fog ovanför plåten mot den övre stenens nedre kant?
Huset är från -65 och ursprungligen var det papptak på, men för ca 20 år sen lade man på plåttak. Alldeles säkert gjorde man en enkel lösning då och skruvade i ett nytt beslag i det existerande beslaget. Men att ha plåtskruv med tätning under skallen monterat på en vertikal vägg, kan ju inte vara värre än att sätta plåtskruv i takplåtens dalar som man gjorde på den tiden.
Som sagt har plåttaket legat där i 20 år och problemet har kommit nu, så längden på listen ut mot taket tror jag man kalla "bevisat" tillräckligt långt. Nej, felet måste vara någon annanstans.
Medlem
· Norrbotten
· 55 inlägg
En säker variant jag sett är att ha en plåt som går från skorstenens överdel ända upp under nockplåten och som är uppvikt vid skorstenen. Gärna 1 cm ut från sidorna på skorstenen plus bockning ute vid kanterna så att vattnet rinner nedåt och inte in under plåten. Plåt på sidorna av skorstenen bör vara uppvikt mot skorstenen. De nedvikta 1 cm-flikarna från plåten ovanför skorstenen bör ligga utanpå sidoplåtarna. Principen bör vara densamma även med nästan noll avstånd mellan skorsten och nockplåt som i ditt fall. Finns det någon plåt mellan skorsten och nockplåt? Är understa plåtarna på sidan av skorstenen uppvikta mot skorstenen?
Sedan finns ju olika varianter av Sikasil-klet och liknande också. Undrar dock hur länge sådant håller. Men på utsidan av skorstenar behöver man i alla fall inte de varianter som tål högre temperaturer.
Sedan finns ju olika varianter av Sikasil-klet och liknande också. Undrar dock hur länge sådant håller. Men på utsidan av skorstenar behöver man i alla fall inte de varianter som tål högre temperaturer.
La man plåttaket med bara det gamla papptaket som undertak så kan det ju vara så att pappen tidigre varit tät mot skorstenen men att det nu 20 år senare inte längre håller.
Om plåten inte går ut över en nock på plåttaket blir det ju en hel del vatten som rinner längs pappen. Det ska ju vara tätt även under takplåten också.
Om plåten inte går ut över en nock på plåttaket blir det ju en hel del vatten som rinner längs pappen. Det ska ju vara tätt även under takplåten också.
OK ser nu när man tittar noga så går inte listen ner i regndalen o det är ju klabberi och så fel det kan blijohan ivarsson skrev:
Tänkte bara berätta att jag nu har varit ute och jagat och fått tag i mitt förnuft! Till våren/sommaren blir det till att få plåtslagaren att göra nytt beslag till vår skorsten! Gör om, gör rätt!
Jag har även öppnat upp från insidan och sett hur illa det är. Råsponten var blöt men inte värre skadad, däremot var ett läkte som låg längs med skorstenen murken så det får ju bytas.
När vi byter beslaget, tror ni man kommer åt att laga pappens anslutning mot skorstenen som uppenbarligen också släpper förbi vatten?
Mvh
Mats
Jag har även öppnat upp från insidan och sett hur illa det är. Råsponten var blöt men inte värre skadad, däremot var ett läkte som låg längs med skorstenen murken så det får ju bytas.
När vi byter beslaget, tror ni man kommer åt att laga pappens anslutning mot skorstenen som uppenbarligen också släpper förbi vatten?
Mvh
Mats