Byggahus.se

Missar vid takbyte

1. O
    Medlem Nivå 5
    Hade inne hantverkare som bytte mitt tak i höstas och ser nu att de inte spikat varesig nertill eller vid gavlarna.Dessutom hittat runt 10 pannor som är naggade i hörnen eller skadade på andra sätt, även en stor del av övriga pannor är skavda på kanter eller uppepå. Att de inte är spikade kommer jag ju kräva. Men hur petig kan man va med pannorna? Är ju inte kul när de är fula redan när taket är nytt.

2. J
    Medlem · Nivå 10
    Tyvärr kommer många pannor från fabrik redan skavda och naggade i hörnen så lite får man tåla men får ju inte va för mycket men kan vi ju inte säga utan att se bilder på det.

3. hantverkare1
    Medlem · Nivå 12
    Spika pannorna får dom göra.

Precis som han ovanför mig skriver så är det väldigt vanligt med småmärken på pannorna. Skulle man sortera ut alla med mindre repor osv så blir taket alltid klart.
    Men det får inte vara några större skador.

Bilder vore bra

4. O
    Medlem Nivå 5
    Får ta bilder när det blir soligt igen så det syns på kort. Men många har hela långsidan skavd t.ex. så att det syns från marken att de är skavda.
    Men att de ska komma tillbaka och spika ska väl inte vara att diskutera antar jag iallafall? Ska väl vara gjort för att vara godkänt som jag förstått det.

5. O
    Medlem Nivå 5
  6. J
    Medlem · Nivå 10
    Inte farligt är nästa så på alla tak.

7. T
    Medlem · Nivå 9
    Sånt där är tråkigt och det är ofta olika från person till person om man accepterar sånna där skavanker.
    Däremot finns det säkert nå bedömningsstöd hur mycket som får vara skamfilat från fabrik.
    Men om 1 år eller så syns det inte lika tydligt

8. O
    Medlem Nivå 5
    Jaså det syns mindre efter ett tag, då kanske det inte är så illa isåfall. Syns ju så väl nu då de är blank svarta och det gråa är ju ljust grått.

9. Janus82
    Medlem · Nivå 9
    De "repor" som syns främst på den nedersta pannraden kommer att försvinna efter ett par regn så det är ingenting att bry sig om. De pannor som har avslagna hörn och liknande flisor skulle jag byta, pannorna kostar ju ändå bara en femkrona styck så det blir inga pengar oavsett om det är du eller takläggarn som får stå för den kostnaden. Jag lade om mitt eget tak för något år sedan och var då ganska petig och slängde alla skamfilade pannor, totalt var det väl pannor värda 50-100kr som slängdes så det var inget som påverkade budgeten åt något håll.

10. T
    Medlem · Nivå 8
    Kom ihåg att spikningen skall göras med rostfri spik! Även två pannrader runt alla genomföringar som skorsten avluftning vent etc. Även runt kupan skall spikas två rader..