Byggahus.se

Kondens runt skorsten

1. M
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Vi bytte tak för ca 4 år sedan. I och med detta så höjde vi huset till 45 graders taklutning. Skorstenen murades upp och ny skorstensplåt monterades.

I december när det regnade som värst så läckte det in mellan plåten och skorstenen. Ringde till plåtslagaren som plockade ner plåten, la extra pappremsa upp på skorstenen samt värmde någon slags tejp runt innan han återmonterade plåten.

Men går jag upp på vinden och kollar så kan jag fortfarande se några enstaka droppar på insidan av pappen. Frågan är var fukten kommer ifrån, det är inte mycket fukt, men himla irriterande då allt är nygjort.Jag misstänker att det är kondens från insidan.
    Vinden är ventilerad med öppet i takfoten och två gavelventiler.

Min tanke är att eventuellt isolera under plåten, exempelvis med byggskum. Alternativt ha någon form av avfuktare på vinden. Någon som varit med om liknande problem?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMAG1247.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMAG1251.jpg

2. I
    Medlem · Nivå 9
    Får du in luft från vinden i utrymmet mellan skorstensröret och plåtningen så kondenserar fukten i den luften mot den kalla plåten. Kragen som sitter mot taket brukar därför ha ett uppvik på insidan (om det är gjort i 2 delar (krage+omslut) som tar dessa droppar/(eller om det kommer in fukt på insidan av plåten av annan anledning) denna leds då ut på kragen och bort.

Så isolering runt basen och uppvik av plåt. Var på ett hus med samma problem, bristfällig isolering och nedtrampad krage så att vattnet inte rann "utåt".

3. M
    Medlem Nivå 2
    Tack för snabbt svar..

Det är inte plåten som syns på bilderna utan det är pappen, som är uppvikt och klistrad på murstocken.
    Hur menar du att isoleringen går till?

mvh Martin

4. I
    Medlem · Nivå 9
    Aha, trodde den var plåtad runt på utsidan och att det fanns ett utrymme mellan rör/stock och att detta utrymme inte var isolerat. Tror du ska kolla en extra gång så att pappen sitter tätt mot murstocken isåfall, vänta och se om det slutar droppa. Fukten i luften på kallvinden kondenserar ju inte mot en varm skorsten, utan mot kalla byggnadsdelar. Så det är inte lönt att isolera skorstenen.