Byggahus.se

Lucka till vinden

1. S
    Medlem Nivå 3
    Förra ägarna till huset har satt igen luckan till vinden av någon underlig anledning...

Måste det finnas en lucka?

Det kommer snart att bli en sotarinspektion och han lär ju anmärka om det måste finnas.

2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Det är klokt att se över insidan av yttertaket en gång per år för att upptäcka eventuella skador innan de får för stora konsekvenser

3. S
    Medlem Nivå 3
    Yes, det är jag medveten om. Var tänkt att ta upp en lucka, men vinden är även fylld med lösull. Så det kommer krävas lite flytt på grejer från rummet där luckan skall upp plus jobb med luckan. Men en lucka ska upp så fort jag hinner.

Dock undrar jag om det MÅSTE finnas en? Sotarinspektionen kommer äga rum om någon vecka. Tveksamt om jag hinner fixa detta innan...

4. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Hinner du inte bygga så ha istället is i magen och se om du får anmärkning vid besiktningen? I så fall har du viss tid att åtgärda felet

5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Ja, det är nog ganska troligt att brandsäkerhetskontrollanten vill kunna inspektera skorstenen i hela dess längd.
    (Hos mig var den enda anmärkningen just på hur det var gjort på kallvinden.)