Novissnickaren
Novissnickaren: Hej alla. Vi ska göra om köket, golvet & alla ytskick i vårt halvöppna kök som hänger ihop med vardagsrummet. Eftersom jag ända ska lägga om innertaket så funderar jag på att höja upp till nock. Någon som har erfarenhet av detta? Blir det svindyrt eller är det något annat som jag missar? (Får byta ut den gamla kaminen oxå såklart). Väldigt tacksam för tips! / andreas
0 svar · 2,0k läst
V
verktygsgurun: Finns renoveringssystem för just såna tak. Är en plåtläkt du hakar i de befintliga skruvarna som håller eterniten. Du slipper borra i eterniten. Sen på med TRP o skruva fast i plåtläkten.
2 svar · 1,7k läst
Fulkemisten
Fulkemisten: Varför ta bort skorsten? Den ingår i husets ventilation. Jag hade lite problem med min liknande vind i mitt liknande hus. Det räckte med att skapa lätt undertryck i bostadsdelen med pax-fläktar (eller motsvarande) i de gamla självdragskanalerna (som inte längre fungerar då man slutar elda). Framförallt vädras fukt ut vid dusch/tvätt men de står också på ständigt grundflöde. Tycker
4 svar · 3,4k läst
·
Kultypjämt
Kultypjämt: [citat] Lycka till! Hör av dig om du har några andra frågor kring takbytet.
8 svar · 3,0k läst
Nyfniken
Nyfniken: Bäst är att gå på referenser (vilket naturligtvis är svårt om man inte bor på orten) men du kan kanske fråga någon granne?
3 svar · 1,2k läst
M
MerAvAllt: Några bilder från vårt tak finns här: https://www.byggahus.se/forum/threads/atgaerda-kallvind-pa-egnahem-hus.366796/ om du vill se.
3 svar · 2,3k läst
H
hempularen: Låter som en fuktskada. Kan ju vara något gammalt som torkat.
2 svar · 979 läst
Filip Blom
Filip Blom: [citat] Yes vi har försökt och haft lite värme på det, ska fortsätta imorron, tack för tipsen. otroligt tacksam för dem snabba svaren
4 svar · 1,1k läst
R
RoBo: Grundmålat skall vara in mot vinden, för att förebygga svartmögel som är problem med ibland på råsponten. A-hus ?
11 svar · 6,9k läst
·
S
Smeafan: Hej! Det ser ut som denna från lindab. http://www.lindab.com/global/pro/products/Pages/SHFB.aspx Mvh
2 svar · 3,6k läst
·
W
Walter85: Hänger med på vad du menar Är så jag ev. tänk göra. Så tror jag kommer göra på detta sätt, smidigast och lättast.
5 svar · 2,4k läst
·
pelle plåttak
pelle plåttak: har du tänkt att göra det själv så är nog shingel att föredra
3 svar · 2,2k läst
F
Finndjävel: Det är bara att plocka ner isoleringen. Det blir väldigt mycket enklare att se hur det ser ut då.
1 svar · 2,6k läst
·
Basta
Basta: Oj blev ett dubbelt inlägg..:rolleyes:
0 svar · 869 läst
SamKer77
SamKer77: Taket är gammalt, alltså sedan byggnation 1927, men det regnar absolut inte in, ingen mosspåväxt, och inte är taket fult heller, Grejen är att jag köpte huset precis, och både mäklaren och säljaren rekommenderade att jag ska byta det. Har inte bott tidigare i hus, detta är mitt första, och därför vände jag mig hit.
2 svar · 1,3k läst
A
ArWo: [citat] Hos oss rann det genom fogen. Till och med. Då vi inte eldar i skorstenen blev inplåtning bästa alternativet.
11 svar · 5,4k läst
·
Bow Martins
Bow Martins: Tack för svar!
8 svar · 8,6k läst
·
davveno1
davveno1: 1ab ger ett mycket tätare resultat om man formar panna efter plåten så den ligger lika platt som dom andra nockpannorna.
4 svar · 16,3k läst
·
jurijjuruj
jurijjuruj: Har aldrig haft så här tidigare(inte ofta jobbar med AluZikn) Men det känns att det är så otroligt mjuk som papper närtan och reagera på varenda rörelse, och vi försökte göra så noga vi kan. Nu lä jag märke på alla aluZink hus jag ser, och dem flesta verkar se ut så här
47 svar · 13,3k läst
·
Rickard.
Rickard.: Följa montagebeskrivningen.
4 svar · 1,1k läst
J
Joak: Du behöver inte använda så grov regel. Sätt en 45#70 i hålplåtar på den höjd du vill ha. Så kan du rikta undersidan samtidigt. Det blir stadigt.
6 svar · 3,9k läst
V
vectrex: [citat] Visst, du kan nog göra allt utom plåtslagerijobbet. Men använd inte silikon och följ fönstertillverkarens installationsanvisningar. ;)
12 svar · 10,4k läst
·
S
Stadsfiskalen: Lägg papp eller plåt, så slipper vi framtida inlägg här på forumet att någon hantverkare lurat dig.
5 svar · 4,5k läst
·
J
J Sirkka: [citat] Om du säger det så!
7 svar · 2,2k läst
·
jurijjuruj
jurijjuruj: Hej. Jag jobbar som plåtslagare och läste lite om vad ni skrivr här. Hur gick det till slut med taket?
34 svar · 17,9k läst
·
J
Jaxxx: [citat] Ok, jag åker och köper fullstora gipsskivor imorgon då. Måste ändå köpa det till andra barnrummet när det ska påbörjas. [citat] [citat] Precis, det är nån sorts svart papp som är lätt att riva. har svårt att tro att den någonsin har varit helt tät. Jag har men sån papp så jag kan ju lappa lite för sakens kull.
4 svar · 2,4k läst
·
N
Nygge72: [citat] snyggt skall kolla upp detta
2 svar · 1,7k läst
·
B
byggarätt: Välj koppartråd! Rostfria infästningar! Prata med Gotländska takläggare om saken! Enkupigt Vittinge är superfint men tråkigt nog så är det kvalitén på läkten som dimensionerar livslängden på tak idag! Är de fästa med vanliga stålspik så är det nog också dax att byta till rostfritt Koppartråd i pannornas ränndalar najar fast pannorna och håller påväxt borta Gotlänningarna
10 svar · 6,7k läst
P
Picta: Hej uthustaket läcker nu funderar vi på antingen bara byta plåt fast det syns att det läckt ett tag så kanske bäst att riva av plåt och göra om men håller takstolarna ser ut som Kajsa Varg byggt ser ut som man tagit virke som blev över. Det som finns idag är takstolar av olika virke Sedan ligger det typ 3 brädor längs med dom den korrugerade plåten är skruvad i. Är skruv med
0 svar · 982 läst
P
Petterzon: [citat] Tack för ditt svar och roligt att du körde på detta! Jag tror du har en bra konstruktion! Vår entreprenör föreslog att vi borde behålla konstruktionen med råspont. Vi kommer byta sponten men lägga diffusionsöppen duk avsedd att lägga på spont. Samt att förbättra vindsventilationen. Vi använder inte vinden så utrymmet är inga bekymmer i detta fallet. Vh Mattias
2 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.