Tak & Vind
Arne Jonsving: Hej Jag har Heby glaserad brun nockpanna För ca 40 graders taklutning Finns 20 st i Falkenberg Pris 3000:-
pelle plåttak: Rakt klipp i ovandelen fram till knäcken . Brukar räcka. Sen vika till den . Svårt och förklara i ord inser jag nu
sallad: Liten uppdatering. Det har ordnat sig så långt att byggfirman fick i uppgift att sanera vinden på gammal isolering och det har fått torka upp. Taket är renoverat med ny takpapp och läkt vilket väl var det som skulle göras initialt. En tröst i bedrövelsen är att de fick ny frisk isolering men hur det blir med fuktfläckarna i innertaket vet jag inte ännu. Nu är det besöksförbud på
raveper: Det är till sådant här man får plocka fram de riktigt stora spikarna och kötta in i ändträt så det inte blåser ner.
T_rsten: [citat] Bra att veta. Tror nu tt det blir en annan lösning dock
Rickard.: Fotplåt används vanligtvis inte under varken masonit eller brädtak. I detta fall är det nog bättre att gå på plåttaklösning med fotplåt på bärläkten. Tänk på att du behöver ströläkt med masonit.
Ace83: [citat] Ja det verkar som det " Materialleverantörens anvisning och AMA Hus gäller i nämnd ordning. Xxxx är anslutna takpartners med Monier.
HasseTeknik: Mina betongpannor är drygt 40 år. Har tagit bort mossa och sprutat. Bytt ett par stycken pannor, där mossan hade ätit sig genom pannan, så att det blev ett hål när mossan togs bort ( en varning alltså ). I övrigt helt tätt, så jag ser ingen anledning att byta hela taket just nu ! Ser heller ingen anledning till att måla taket.
Lottasol: [citat] Tack, får se om jag gör storjobb eller fog då, vi har fogat en gång men vet inte vilken fog som användes då. Tack snälla för svar!
JuliaUppsala: Tack alla för era råd/kommentarer. De uppskattades mycket
Fantomensbror: Blåser liv i tråden igen. Hur löste du sedan detta med takpappen? Står inför ett liknande projekt.
Rickard.: Shinglet syns tydligt igenom på ett rätt osmickrande sätt och extra tydligt blir det med lite släpljus men funktionsmässigt så fungerar det bra. På stora jobb kan det vara värt att lägga en 15mm hård isoleringsskiva för att slippa riva. Det går såklart också på små tak så tycker jag det är bättre att riva. Det är inte så farligt jobb om man kommer under underlagspappen och
Silver78: [citat] Nix. Jag sotar själv på landet och jaktstugan. Dessa måste likt förbannat inspekteras varannan år sk brandskyddskontroll. Ingen av dessa godtar skylift vilket är konstigt då det är säkrast av alla alternativ. Dock har släpvagnslift sin akilleshäl att om det blåser lite så kommer du knappt upp för att sensorerna blockerar hela tiden.
Elnovis: Vi hade besök av sotare igår. Han gillade inte att vi inte hade någon takstege och inte heller någon stege upp till taket. Det senare berodde på att vi glömt att han skulle komma just den tiden han kom. Men nu vill vi göra rätt. Vi vill sätta upp en takstege. En sådan där man bara ser trappstegen och fästet ligger dolt under tegelpannorna. Vad är det för regler som gäller för att
John*5: [citat] Jo, det är i varje fall en förutsättning. Man sparar ju en också hel del tid och material och får en bättre lösning. Om man nu väljer att bygga med luftspalt så kan det säkert vara bra med en diffusions öppen duk eftersom majoriteten av dessa tak får problem med mögel.
John*5: Under 60% på hygrometern är bra, det klarar inte ”mögel” och vad som anses ett bra inomhusklimat, upp till 70% finns en liten risk och sen ökar det på. Med milda vintrar så förblir uteluften som förväntas vädra ut fukten på vinden lätt över 70% och vindsutrymmet torkar aldrig ut så möglet får fäste. Kan funka med fläkt / ventilation om uteluften är under 60-70% annars
Noramasen: Rent ut sagt bedrövligt utförande. Och där ser man betydelsen av att ta referenser på tidigare utförda arbeten. Men tyvärr så är nog risken för att eventuella åtgärder från det berörda företaget kommer att bara förskjuta problemet. Det ser man på försöken till att kladda på med silicon. Om det var en seriös plåtslagare så hade det inte utförts med dessa åtgärder då det
Andreas Ekermalm: Det ser ut som ett gammalt koppartak . Ser väldigt fint ut . Inga hål . Men det som är lite oroväckande är ju staket stolparnas infästning . Försök att se över dom eftersom det verkar som om dom är skruvade rätt igenom plåten . Det vore bra om du kunde få bort dom så du kan täta på nytt.
Sofinor: Tack för era svar. :D jag får testa mig fram. Kanske börja i ett rum och rasar taket där så har jag ju ett rum kvar att bo i :crysmile:
Andrk: Hej, efter många vändor kring detta blev det Dolle från Bauhaus - midmade hade dyr frakt och när man summerade allt brev prislappen större än nyttan. Den vi köpte känns så som man tänker sig! Helt ok och kommer göra jobbet kanon!
Mats-S: Jag skulle definitivt börja med att sätta in några ventiler mellan takstolarna, det kanske räcker med typ 2st på hela sträckan till att börja med ... iofs skadar det ju inte med en ventil mellan varje stol som du ritat.
yehor: Förövrigt, om någon har ideer hur man kan behålla allt glas men samtidigt få det propert isolerat, så är jag väldigt intresserad av att höra er idéer. Vore riktigt fin utsikt från sovloftet.
optimum: [citat] Benders har även ett medel som heter takrent. Spruta på i förebyggande så slipper du påväxt och behandla regelbundet med några års mellanrum. Färg 020024 Tegelröd eller 020020 svart. Två standardalternativ som de har bra erfarenhet av att tillverka. Är det typ sadeltak så kan du fundera på gavelpannor för då slipper du gavelplåt och vindskivor.
Rickard.: Löpande, alla rostfria med rätt längd och form på skallen funkar.
Pretorian: Resultatet: Inte världens snyggaste jobb men funktionellt. Satte små bitar panel undertill som jag satte fast regeln på. Rör inte själva takstolen (fackverkstakstolen). Funderade på spontade brädor då det håller bättre men spånskiva var enklare att sätta upp.
SamKer77: [citat] Ja .. det ska de göra. Taket har inte bytts sedan huset byggdes på 1927 talet.
TheGame: [citat] Ja en duk eller väv avsett för ändamålet går bra (y) Betydligt billigare och enklare om man ska göra det själv också.