Hej!
Jag planerar vårt kommande bygge och tänkte vara smart att lägga ett takfönster i vår garderob på andra våningen där vi kommer att ha ryggåstak. Det är det mest optimala placeringen på ovanplan för att komma till skorstenen på kortaste väg. Höjden från golv till ytter tak blir nästan 4m.
Det jag kan hitta i taksäkerhet är att minsta öppningsmått är 700 bred x 900 höjd på luckan.
Sedan får man såklart ha en ganska lång stege att ta fram när man ska upp...
Tanken slog mig när jag såg att Velux säljer ett som dem kallar hantverkarutgång vilket är sido hängt och går att öppna 90grader och har en gasfjäder. Dock är urstigningsmåttet bara 530bred x 1090höjd.
Borde finnas andra tillverkar som säljer liknande med större mått, för velux fönster blir inte godkänt eller?
Någon som har erfarenheter av liknande ideér? Eller är det sträng förbjudet att att använda ett fönster på detta viset enligt reglerna för nybygge?
Jag planerar vårt kommande bygge och tänkte vara smart att lägga ett takfönster i vår garderob på andra våningen där vi kommer att ha ryggåstak. Det är det mest optimala placeringen på ovanplan för att komma till skorstenen på kortaste väg. Höjden från golv till ytter tak blir nästan 4m.
Det jag kan hitta i taksäkerhet är att minsta öppningsmått är 700 bred x 900 höjd på luckan.
Sedan får man såklart ha en ganska lång stege att ta fram när man ska upp...
Tanken slog mig när jag såg att Velux säljer ett som dem kallar hantverkarutgång vilket är sido hängt och går att öppna 90grader och har en gasfjäder. Dock är urstigningsmåttet bara 530bred x 1090höjd.
Borde finnas andra tillverkar som säljer liknande med större mått, för velux fönster blir inte godkänt eller?
Någon som har erfarenheter av liknande ideér? Eller är det sträng förbjudet att att använda ett fönster på detta viset enligt reglerna för nybygge?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativet är att lägga luckan i sovrummet men jag vet inte om det finns någon "snyggare" lösning för detta utan att förstöra helhetsintrycket av sovrummet genom att sätta en ful lucka i taket.
Kommer att köra med saxtakstolar i hela huset då det skulle bli en vind som inte hade kunnat användas om vi kört med vanliga takstolar.
Kommer att köra med saxtakstolar i hela huset då det skulle bli en vind som inte hade kunnat användas om vi kört med vanliga takstolar.
Ja, det där är kanske inte så snyggt... Såvida man inte behöver en brandstege också.
Men jag har klarat mig med fast takstege och en 'vanlig' stege som ställs på plats vid sotning. Fast det är kanske andra regler vid nybygge och beroende på hur högt det är till takfoten?
Men jag har klarat mig med fast takstege och en 'vanlig' stege som ställs på plats vid sotning. Fast det är kanske andra regler vid nybygge och beroende på hur högt det är till takfoten?
Produkter som diskuteras: "takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Det blir ca 5,6m till takfoten så har vi stege kommer det även krav på ryggskydd som jag förstår reglerna.
Jag fick dock svar av Velux att Hantverkarutgång GXU/GXL är godkänd för utrymning genom fönster enligt BBR kravet.
Man måste dock alltid rådgöra med lokal brandskyddsmyndighet då kraven varierar från kommun till kommun.
Jag fick dock svar av Velux att Hantverkarutgång GXU/GXL är godkänd för utrymning genom fönster enligt BBR kravet.
Man måste dock alltid rådgöra med lokal brandskyddsmyndighet då kraven varierar från kommun till kommun.
Logga in
Skapa konto
Ok. Jag har mellan 4 och 8 meter till takfot, men sotaren har aldrig klagat... Men det kan ju vara lokala regler eller helt enkelt så att dom inte bryr sig så mycket om gamla installationer. För en 15 år sen ungefär var jag tvungen att sätta fast glidskydd för stegen uppe vid taket. Det är det enda kravet sotaren har kommit med hittills...
Det kommer att bli ett problem...A artesuave skrev:
Från: http://www.taksakerhet.se/wp-content/uploads/2015/11/BRANSCHSTANDARD_TAKARBETE_10_nov_2015.pdf
Logga in
Skapa konto
Ja, återkoppla gärna vad de har för åsikt. Detta med invändig uppstigning förutsätter att det finns ett vindsutrymme annars missar man lite poängen. Jag tippar på att de kommer att rekommendera utvändig uppstigning med vanlig lös stege. Det är den rekommendationen vi fick, trots att det i vårt fall är väldigt enkelt att komma ut på taket inifrån.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Takfönster är inte godkänt som uppstigningslucka för sotaren
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg