P
Petterzon: [citat] Tack för ditt svar och roligt att du körde på detta! Jag tror du har en bra konstruktion! Vår entreprenör föreslog att vi borde behålla konstruktionen med råspont. Vi kommer byta sponten men lägga diffusionsöppen duk avsedd att lägga på spont. Samt att förbättra vindsventilationen. Vi använder inte vinden så utrymmet är inga bekymmer i detta fallet. Vh Mattias
2 svar · 2,3k läst
S
stf01: Nej det är ett rent lotteri känns det ibland som tyvärr. En kompis till mig har ett äldre hus där tidigare ägare slängt bort pannan, fixat badrum på övervåningen och inga problem alls på vinden. De har också kutterspån så det känns som en riktigt bra grej att ha.
59 svar · 27,3k läst
·
Rickard.
Rickard.: Låter rätt normalt förutom överanvändning av ordet vulkanisering/vulka :), vet inte om det är okunskap eller ett försök på flashiga ord men det är inte riktigt rätt, Papp svetsas.
2 svar · 1,8k läst
H
huggan: När man pratar teknisk livslängd på betong eller tegeltak så är det oftast undertaket som är det som blir dåligt först. Detta innebär att både pannor och läkt måste bort för att åtgärda detta, hur just ditt tak ser ut måste man se på plats. Det som er besiktningsman säger är väldigt bra tips särskilt det om vikt då solcellerna ökar belastningen på taket. Angående bygglov
1 svar · 2,6k läst
MPF
MPF: [citat] ja det verkar som om getingar gillar Deviroll.....
2 svar · 1,9k läst
·
B
brajt: Det är vanligt att spik går genom läkt, papp och undertak. Normalt sett så tätas hålet genom att träläkten förblir fräsch och intilliggande. Som sagt, lugn i båten till i sommar känns det som. Skadan går att lagas lokalt. Fånga upp eventuellt dropp. Blir det bara tätt efter lagning så torkar rötskadan upp och klarar sig tills du ev. lägger om hela taket.
8 svar · 4,2k läst
·
P
Anonymiserad 250649: [citat] Har tyvärr inga bilder. Det finns ett väggstege nu men den måste bort pga att den har blivit sned.
2 svar · 1,2k läst
Appendix
Appendix: https://www.flashback.org/t2852688 Påminner om flashbacks roligaste tråd angående att göra hål i fastigheter man inte äger :rofl::rofl::rofl:
11 svar · 4,0k läst
Byggglädje
Byggglädje: [citat] Ojoj brilljant i sin enkelhet. Ser inget problem med det. Tack för den!
3 svar · 2,1k läst
·
S
sanamon: Jag har mycket bra erfarenhet med dessa https://www.lohelectronics.se/hemautomation/433mhz/sensorer-1110/tradlos-temp-luftfukt-for-inne-utomhusbruk Kräver dock att man har t.ex. Domoticz på en raspberry pi, med en https://www.lohelectronics.se/hemautomation/433mhz/controllers-1109/rfxtrx433xl-usb-transceiver Ger ju otroliga möjligheter för både loggning och styrning av saker (t.ex. sätt på
13 svar · 13,5k läst
·
R
Roookie: Hej! Jag har ett äldre plåttak med masonitskivor som undertak. Jag har nu bestämt mig för att läkta på det gamla plåttaket (TP20) och lägga ett nytt plåttak (pannprofil) ovanpå. Jag kan vara ganska dålig på att själv komma på lösningar, däremot är jag ganska bra på att jobba efter instruktioner :) Några funderingar har dykt upp. Hur får jag det snyggt vid takfotsbrädan? Det
0 svar · 2,5k läst
Rickard.
Rickard.: Jag lägger min röst på att skippa "kepsen" och istället fokusera på ett räcke som på något sätt knyter ihop det med huset. Det är ju en kul tanke att dölja avvattningen med taktegel men det är inte ett val jag hade gjort (oviktigt vad jag tycker egentligen).
1 svar · 3,4k läst
·
X
xl15: Ok. Ska fråga tillverkaren också, men då lutar det åt den lösningen. Tack.
5 svar · 2,1k läst
·
S
Sonny82: [citat] Okej super tack för svaret
4 svar · 1,2k läst
J
JohanTonde: [citat] Det var det jag tänkte. Tack för tipset.
4 svar · 3,3k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Gör så.
6 svar · 1,8k läst
·
J
JKrister: Inga direkta problem att isolera över carport. Inte heller att kopiera en takstol med eget klenare virke för att få upp en isolering i linje med garageport. (behöver ju inte köpa en ny takstol)
6 svar · 1,5k läst
·
A
Anni10: [citat] Ver inte vad firman hette för det var ett byggbolag som vi använder som sub contract dem. Ca 15 cm tjockt och otroligt stor skillnad i isolerings effekt. Gjorde även krypgrunden. Kanske 700kr per kvm men är osäker?
2 svar · 1,0k läst
·
H
huggan: 30 cm bör du ha under fönsterbrädan för plåtbeklädnad.
1 svar · 2,1k läst
·
T
TheGame: Ska du behålla undertaket? Du kanske behöver vara tydlig om du ska behålla det gamla, ersätta med ny råspånt eller med duken.
4 svar · 1,3k läst
Sören Svedberg
Sören Svedberg: Det är spån hela vinden. Och gissningsvis så ser det likadant ut i de andra rummen också. Hela övervåningen ser ut att vara renoverad i samma veva, så det sitter nog ingen plast i de andra rummen heller. Tack för svar!
2 svar · 2,1k läst
·
D
Denkan86: [citat] Nä den är inte våt. Ovanför finns isolering med mera. Hade en snickare här före några månader sedan som inte var så försiktigt med tapetlimmet så undrar om det kan va det
3 svar · 1,6k läst
·
T
term: [citat] Grenar, fåglar och människor som promenerar runt på taket! Det är pappen som måste vara tät, och som ska skydda från vatteninträngning.
8 svar · 4,0k läst
·
J
jonaserik: Ett kort på hela alltihop är bra,så det syns hur det är med konstruktioen
1 svar · 1,5k läst
·
O
onaka: Tjo! Glad amatör håller på att renovera hus från 1947. När jag tar bort taklist i sovrum är det en liten glipa upp mot vinden. Troligen något bjälklag emellan men luktar tydligt vind. Också lite kallt och mycket spindlar. Bör jag silikona igen glipan i sovrummet upp mot taket för att förhindra fuktproblem? Tror vissa fuktproblem kan finnas idag, dock är taket bytt så tror att den
0 svar · 1,8k läst
·
B
boohoo: Vi har lagt palema candor i mörkgrå. Upplevs inte alls blanka.
3 svar · 4,6k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Eftersom @kadett pirx skriver ”Inte TV-antenn. Jag behöver en bra antenn till min radiosändare.” så lär det vara för amatörradio å då fungerar inte en vanlig ”radio-/tv-antenn” utan det är speciella antenner.
19 svar · 3,9k läst
T
tgr_se: Kan vara trevligt med vattenlås för att slippa lukt.
1 svar · 750 läst
S
Stefan1972: Dessutom är det säkert så att man kan reparera det taket man har för det ingår liksom när man har gamla tegeltak att årligen inspektera och byta ut trasiga pannor. Underlaget ser ju ganska normalt ut ändå även om det är påverkat där det har läckt, men det är ju ingen annans fel än husägaren som inte gjort nödvändiga åtgärder i tid. Ersättningspannor att komplettera med
23 svar · 3,5k läst
·
C
cpalm: [citat] Ingen har väl påstått det med säkerhet. Men om det är kajor skall man inte slappna av för mycket, för de bygger rejäla bon i skorstenen som kan vara ett h-e att få bort. Och som sagt, de brukar vara igång dagtid och leva rövare på taket och greja med pinnar och sånt så är man lite uppmärksam så är det svårt att missa.
11 svar · 6,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.