P
Pretorian: Resultatet: Inte världens snyggaste jobb men funktionellt. Satte små bitar panel undertill som jag satte fast regeln på. Rör inte själva takstolen (fackverkstakstolen). Funderade på spontade brädor då det håller bättre men spånskiva var enklare att sätta upp.
2 svar · 5,2k läst
·
SamKer77
SamKer77: [citat] Ja .. det ska de göra. Taket har inte bytts sedan huset byggdes på 1927 talet.
9 svar · 3,4k läst
T
TheGame: [citat] Ja en duk eller väv avsett för ändamålet går bra (y) Betydligt billigare och enklare om man ska göra det själv också.
3 svar · 1,5k läst
pelle plåttak
pelle plåttak: [citat] Har du de ekonomiska förutsättningarna att byta ,så gör , betalar sig oftast beroende på vart i sverige du bor . tveksamt att en facelift ökar värdet
1 svar · 848 läst
Z
Zwiggy: [citat] Det ligger något sådant där ja, får skriva upp på listan att köpa en bredare vindskiveplåt / förlänga den bef en bit ut och se om det hjälper.
16 svar · 3,6k läst
·
A
ArWo: [citat] Vi har kommit en bit på vägen. Dagen efter att detta lades upp så tömde vi vinden på resterande isolering. Vi ställde också dit lite baljor där dwr läckte som värst. Dagen efter kom besiktningsmannen från SSG tillbaka och tittade och mätte. Fuktkvoterna låg lite för högt överlag med rejäla nivåer där det varit lite blåare. Läckaget i sig kvarstod efter silikontätning
2 svar · 3,1k läst
·
MPF
MPF: Vårt tak lades slarvigt för 8 år sedan (inte vi som ägde huset då) dåligt klistrade kanter kan vara orsaken till att getingar ätit hål i duken. Oerhört jobbig sits just nu. Reklamationsärende. Ge dem monteringsanvisningen och se till att de gör rätt på en gång.
11 svar · 2,6k läst
J
justusandersson: Grundproblemet med betongpannor är att den finkorniga ytan eroderar bort. Kvar blir en mer grovkornig kärna som blir ett utmärkt fäste för mossa mm. Lertegel består av lera som är extremt finkornig rakt igenom. Det finns slott i Skåne som har kvar taktegel från 1500-talet. Jag har själv en 17 år gammal annexbyggnad med betongpannor. De första 10-12 åren var de som nya. Sedan har det
13 svar · 5,1k läst
H
hapazard: [citat] Använd hellre en oljebaserad färg så slipper man att taket sväller och hänger ner. Har man otur spricker och lossnar gamla färglager från väven. Ex Ottosons går bra att rolla https://ottossonfarg.com/product/snovit/
6 svar · 1,7k läst
GoForIt
GoForIt: Principen du beskriver med luftspalten är ju den normala, med luftspalt närmast råsponten. Vill man inte använda "luftspaltskartong" så kan man ju t.ex. sätta board/masonit på lister. Gällande tjockleken så är det bara att använda så hög som går. Man bör ju tänka till så att luften kan cirkulera ut någonstans även i nock.
1 svar · 963 läst
C
Carolus-rex: Jag tar nog det säkra före det osäkra och tar in proffs till alltsammans och lägger min tid på vindskivor m.m. som jag vet hur det ska utföras. Tack för tips och råd!
10 svar · 2,1k läst
·
Ayoshka
Ayoshka: [citat] Länken funkar inte ! Har du en annan länk..? Mvh A
2 svar · 3,1k läst
K
kebab: Ah, ok. Den här ska vara ganska synligt nästan i ögonhöjd så jag gör ett försök med plåtslagaren först (av utseende skäl alltså)
4 svar · 17,5k läst
R
RL1: Hej, vi tänkte riva den gamla entrén o bygga ny, vill bygga ut så entrén blir lika bred som framsidan på huset och ett platt tak då vi nån gång vill bygga ut altan ovanför. Vilken lutning bör man ha på taket? Hur långt bör maxavståndet på pelarna vara? Finns det färdiga konstruktioner på takstolar med rätt lutning? tack för svar:D [bild]
0 svar · 5,6k läst
·
S
Salaschenko: Kan svara på mitt eget inlägg att det passade! :D
2 svar · 4,0k läst
Noramasen
Noramasen: [citat] Det där är något som sotaren bör vara med om att få ta del av och avgöra, men vajer på stege upp till taket är inget jag har stött på. Men den dagen kanske kommer den också:geek:
13 svar · 3,4k läst
D
Derbyboy: Hej, jag har ett platt tak med takpapp. Jag har köpt en takfläkt (Thermex Newcastle 90) som kg ska ha över köksön. Mitt tak från ök takpapp till uk takskiva invändigt är ca 30 cm. Fläkten kommer få sitta i en baldakin men går det ens att få till ett frånblås på taket? vilka komponenter behöver jag ner till fläkten?
0 svar · 1,5k läst
annaafmalmo
annaafmalmo: [citat] Har du tur klarar sig råsponten. Mitt hus är från 1925 och hade massor av gamla mögelskador, jag behövde inte byta någon råspont alls. Det mesta var upptorkat efter att förra ägarna åtgärdat en del inläckage. Jag valde shingel med plåt runt kupor och skorsten, hade tidigare ett eternittak. Är supernöjd, det blev väldigt snyggt och passar huset. Kikade på
18 svar · 3,4k läst
·
J
justusandersson: Ett problem med att bygga om till ett ryggåstak är att ordna bra upplag för de pelare som ska bära upp nockbalken. I ett fritidshus brukar det innebära att man måste ta sig igenom golvet. ner till marken. Hanbjälkarna i vanliga takstolar (om du behåller dessa) kan man ersätta med dragstag i stål. Det kan bli väldigt snyggt. Om takstolarna har stödben kan du behöva välja mellan att
8 svar · 3,6k läst
K
kest: [citat] Skall du ha anställt folk till att slå ihop takstolar blir det en ruggig baklängesaffär. Behöver du söka bygglov skall dessa beräknas och ritas vilket du slipper om du köper. https://www.lundqvisttakstolar.se/produkter/ Kolla priser inklusive material och föreställ dig att såga och slå ihop dessa med hyrt folk. Du behöver nog lägga upp ritningar och mått på det gamla och
6 svar · 9,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Jag antar att det är sån där takfotsventilation enligt ritningen i första inlägget, på bägge sidorna. Då brukar det ventilera hyggligt bra när det blåser lite, dvs in på ena sidan och ut på andra.
14 svar · 17,7k läst
·
J
jonaserik: Med asfaltspapp och asfaltsklister går det att temperärt laga/täta, lämpligt att värme på lite med hårtorken, pappen blir mjukare då, gå gärna till varuhuset och se vad som finns för trumgenomförning,tak, kanske något som passar dig
1 svar · 3,2k läst
Fällebyggarn
Fällebyggarn: Har du sett någon utanför ett Hertz-kontor ha med sig egen varningstriangel när denne ska hyra bil? Fixa stege så glömmer vi denna tråden snarast.
2 svar · 1,8k läst
Jonatan79
Jonatan79: Kolla grannarnas ritningar , antingen via grannarna eller kommunen. Har lite svårt att se om det går att få bygglov för detta.
5 svar · 3,7k läst
·
T
tergo: Ja
1 svar · 1,4k läst
S
SvanteC: Ordentligt angripet material, ofta ruttet, byts ut. I övrigt tvättar man med klorin för att minska doft och ta bort fult utseende.
1 svar · 1,4k läst
A
ArWo: [citat] Det får gärna gå i tegelrött då husets tak är i den färgen. Jag har funderat på om plåt kunde va en lösning men tror att det blir lite låg lutning? Papp skulle absolut kunna bli ett alternativ, speciellt vid ett eventuellt altanbygge. Nu har dock förra ägarna redan byggt altan på halva tomten så skulle kännas mer naturligt med något annat här.
2 svar · 1,8k läst
·
P
Plåt gubben.: Är väldigt sen i den här tråden. Är väldigt nyfiken, hur löste det sig? Är själv plåtslagare
28 svar · 11,3k läst
·
Andrk
Andrk: [citat] toppen! Det låter perfekt! Tack för tipset! Med vänlig hälsning, Andreas
7 svar · 7,1k läst
M
mattias_75: Då är projektet klart som det känns nu, lagt mittendelen som är ca. 15x3m. Jag körde på befintlig cc120 och köpte 33mm slätspont. Lagd med dold skruvning och limmade ändskarvar. Känner inte av någon svaj alls. Blev mycket bra! [bild]
14 svar · 5,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.