Hej,
Jag har några frågor till forumet. Jag gör en verkstad i ladan (på två nivåer så jag kan ha ett damm- och dammfritt del) och har en fråga jag kämpar med: det finns diagonala stolpar (cirklade runt i blått på bilden) som ansluter till takstolaren. Dessa stolpar är små i diameter och verkar vara för små för att ha en strukturell roll. Jag antar att dessa stolpar användes för att höja takstolen och hålla den på plats under konstruktionen, och att de inte spelar någon roll i byggnaden just nu. Stämmer det, och kan jag bara ta bort dessa stolpar utan problem?
En mer allmän fråga, hur mycket flexibilitet behövs i en byggnad som denna? Bör det finnas möjligheten för byggnaden att röra sig lite (till exempel när det är mycket vind eller mycket snö på taket)? Jag frågar för att jag integrerar mycket av verkstadens struktur i ladugårdens ursprungliga struktur.
Tack så mycket i förväg för dina svar.
Jag har några frågor till forumet. Jag gör en verkstad i ladan (på två nivåer så jag kan ha ett damm- och dammfritt del) och har en fråga jag kämpar med: det finns diagonala stolpar (cirklade runt i blått på bilden) som ansluter till takstolaren. Dessa stolpar är små i diameter och verkar vara för små för att ha en strukturell roll. Jag antar att dessa stolpar användes för att höja takstolen och hålla den på plats under konstruktionen, och att de inte spelar någon roll i byggnaden just nu. Stämmer det, och kan jag bara ta bort dessa stolpar utan problem?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En mer allmän fråga, hur mycket flexibilitet behövs i en byggnad som denna? Bör det finnas möjligheten för byggnaden att röra sig lite (till exempel när det är mycket vind eller mycket snö på taket)? Jag frågar för att jag integrerar mycket av verkstadens struktur i ladugårdens ursprungliga struktur.
Tack så mycket i förväg för dina svar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Kommer du att sätta skivor invändigt i taket så ja.
Protte
Protte
Hej Protte,
Tack för svaret, mycket bra!
Jag hade tänkt att installera 4 takstollar (cirka 1,2 meter från varandra) som de som visas nedan, installera ramverk för isoleringen, och skivor på insidan. Den nya takstolen skulle fixeras till den gamla takstolen
Från vad du säger förstår jag att det är viktigt att bygga in styvhet i strukturen. Strukturen med stolpen skulle ge lite flexibilitet i taket, om jag läger i skivor så tar jag bort den och gör hela taket styvt. Jag antar att det är OK att göra det då.

Tack för svaret, mycket bra!
Jag hade tänkt att installera 4 takstollar (cirka 1,2 meter från varandra) som de som visas nedan, installera ramverk för isoleringen, och skivor på insidan. Den nya takstolen skulle fixeras till den gamla takstolen
Från vad du säger förstår jag att det är viktigt att bygga in styvhet i strukturen. Strukturen med stolpen skulle ge lite flexibilitet i taket, om jag läger i skivor så tar jag bort den och gör hela taket styvt. Jag antar att det är OK att göra det då.

Klicka här för att svara
