Byggahus.se

taklucka innifrån

1. J
    Medlem · 2 inlägg

jakob123

Medlem
    Hej!

Har sökt en del på att ta upp en taklucka innifrån men jag hittar väldigt lite information om detta.

Jag bor i ett hus byggt tidigt 80 tal med V format tak och ingen inspektionslucka till "vinden". Då taket (papp) har nått sin tekniska livslängd så är vi oroade för skicket på taket.

Innertaket på övervåningen består av vitmålade gipsskivor. Tanken är att montera en sån här lucka:

https://www.beijerbygg.se/privat/sv...luckor/tak-vägglucka-540x790-mm-vit-900145253

För att skapa en öppning tänkte jag mig borra 1 - 2 hål med 10mm träborr och sen såga mha sticksåg typ:

https://www.beijerbygg.se/privat/sv.../fogsvansar/sticksåg-3150-12-xt9-hp-001720073

Mitt största problem är att det verkar gå el ledningar överallt ovanför innertaket. Har en sån där billig sensor (skil detector 550) och den piper hela tiden. Om man tror sig ha hittat ett fint område så vrider man bara på den så piper den igen.

Tar tacksamt emot tips för hur man gör det här på bästa sätt.

Är takluckan bra för ändamålet? (inspektion + om det nu är mögel på vinden så tänker jag mig att man kanske måste kunna komma upp med grejer hyfsat smidigt)

Är det chansa som gäller när man börjar borra / såga upp för takluckan?

Duger en "manuell" sticksåg? (annars kostar det ju minst 1000 och uppåt)

Är det värt att göra det här själv eller ska man försöka hitta en snickare? (knepigt nu med corona - min lokala hantverkare håller t.ex stängt tom hösten) Vad ska upptagning av taklucka i så fall kosta?

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 219 inlägg

Immobil

Medlem
  3. T
    Självbyggare · Västra Götaland · 412 inlägg

tgr_se

Självbyggare
    Håller med om varianten med stege. Brukar kallas vindstrappa.
    Börja med att ta dig igenom gipsen. Kan göras med kniv eller liten handsåg.
    Vet du inte hur gles, takstolar och el ligger så gör ett litet hål i gipset och utöka ifrån det.
    Sen när du har lagom gipsplattor kan du kapa gles och flytta el.
    Sist får du bygga en ram som sitter i takstolar där du skruvar din vindstrappa.

4. J
    Medlem · 2 inlägg

jakob123

Medlem
    Tack för svaren! Jo det verkar smidigt med stege men luckan blev ganska lång 1.1m istället för 0.79m, tanken är inte att ha grejer på vinden utan enbart kunna inspektera samt utföra underhåll men jag inser bekvämligheten med stege, slipper man bångla upp en fällstege som ska slå i väggar och dylikt varje gång. Får se om det finns plats.

Jo jag tänkte mig också strategin med att göra ett litet hål så varsamt det går och sen skicka upp en kamera för att få en orientering var alla kablar och reglar går. Det kanske även är smart att fixa öppningen först innan man köper en lucka, det kan inte vara hela världen att ha det öppet några dagar upp till vinden om man täcker med någon tunn spånskiva.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.