Hejsan, upptäckte i våras att det läcker in vatten vid snösmältning på vinden, inte när det regnar. Taket är ett Plannja royal från 2014. Misstänker att det har att göra med denna utstickande del. Har markerat ungefär var på insidan jag har fått in vatten på en bild. Hur är det möjligt att vatten tränger in här vid snösmältning och vad skulle jag kunna göra själv? Mörk utstickande takdel över ett fönster på ett hus med Plannja royal takplåtar, potentiell vattenläcksplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En takkonstruktion med Plannja Royal takpannor och en utstickande del misstänkt för vattenläckage.
Skapa konto
Takdetalj med en utstickande del nära takfönster som misstänks läcka vid snösmältning.
Skapa konto
Tak med Plannja royal från 2014 och markerad utstickande del där det läcker in vatten vid snösmältning.
Skapa konto

Det saknas en plåt i underkant på takkupa som går ut på plåttaket. Detta gör att vattnet kryper kan krypa uppåt och in under plåten för att sedan rinna in vid ett hål i underlagstaket och vidare in i huset

• Gilla
Asmodean och 1 till
  • Laddar…
Alltså en likadan som sitter på sidorna eller? Ska den sitta på något speciellt sätt?

är det en firma som gjort jobbet så kan du reklamera
annslutningen mellan kupa och tak ser ammatörmässigt ut

• Gilla
Asmodean och 1 till
  • Laddar…
Nej det är förra ägaren som bytt tak och jag misstänker att han återanvände samma kupa...

Men plåten sitter ju där vad jag ser?
Plåttak nära ett fönster med synliga fästelement och takdetaljer på en byggnad.
Skapa konto
Närbild på svart takplåt med skruv och en anslutande del av en vindskiva.
Skapa konto

Ja nu syns plåten. Tror fortfarande att det kommer in där eller på sidan då det inte ser ok ut plåtarbetet kring kupan.

• Gilla
Asmodean
  • Laddar…
Ja det kanske inte finns så mycket jag kan göra här. Får ta hit en plåtslagare som får kika.

Jag skulle börjat med att titta hur det ser ut i överkant, anslutning mellan kupan och taket

• Gilla
Hallonbåten
  • Laddar…
Yes ska försöka ta mig upp kika imorgon. Vad ska jag titta efter?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.