Hej!
Kommer renovera taket på vårat radhus i närtid och funderar över luftningen. Kommer bli 45mm luftning från takfot till takfot över nock. Räcker det eller bör man lösa luftning i nock? Hur isåfall? Några färdiga lösningar verkar inte finnas för så låg lutning.
En idé är att såga upp en remsa tvärs över taket och bygga en låda med plyfa och 2tum2 som plåtslagare får täcka över sen på något sätt. Är det överkurs?

Vad är det för takbeklädnad?

Det lär väl kunna blåsa på bra mellan takfötterna på ett så flackt tak utan luftning?
En luftspalt på ett så flackt tak måste nog designas med särskild eftertanke för att hindra risken att smältvatten kan rinna in.

Cruzze Cruzze skrev:
Det lär väl kunna blåsa på bra mellan takfötterna på ett så flackt tak utan luftning?
En luftspalt på ett så flackt tak måste nog designas med särskild eftertanke för att hindra risken att smältvatten kan rinna in.
hittade den här: https://www.vilpe.com/sv/airidge-felt-ridge-vent.html enligt dom själva så funkar den vid mitt tak om jag vid nock bygger upp med en regel för att öka lutningen för montage av den här. Ska åka och kolla på den ☝️

Rickard.
Plast har inget att göra på ett papptak, det är helt enkelt fel material för jobbet. Det finns liknande i plåt som då åtminstone är något bättre ur den synpunkten.

Jag tror inte att du behöver nockventilation om resten av konstruktionen är bra och det är bara en ökad risk för läckage. Om man väljer att göra det är den bästa lösningen att man bygger så man tillåter flöde mellan takstolarna vid nock under taket och sedan gör man lådor av 18mm plyfa så pappläggarna kan göra ett rejält uppvik på, minst 25cm. På med insektsnät och en bra huv tillverkad av plåtslagare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.